organy.art.pl » Instrumenty » Dolnośląskie » Legnica »LegnicaKościół ewangelicki Marii Panny
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
42 |
2+P |
pneumatyczna |
pneumatyczna |
| Prospekt |
Szafa obecnych organów pochodzi ze starego instrumentu organmistrza Rödera z
roku 1735. Instrument ten posiadał 35 głosów rozdzielonych między dwa
manuały i pedał. Organy te zostały przebudowane przez firmę Weigle z Echterdingen w roku
1914 - powstał wtedy obecny instrument o trakturze pneumatycznej, który
posiadał wówczas 61 rejestrów, 3 manuały i pedał.
W nowym instrumencie znalazły się również głosy z roku 1735:
HW - Principal 8' (cis-h''; dawny Ped.: Octav 8' i Super-Octav 4')
HW - Gemshorn 8' (d-cis''')
HW - Octav 4' (Cis-h''; dawny Ped.: Super-Octav 4' i OW - Superoctav 2')
SW - Octav 4' (D-dis'')
SW - Gemshorn 4' (D-dis''')
Organy Weiglego oprócz Celesty [61 tonów] o stopażu 4' posiadały także
Harmoniumwerk (ppp) - obsługiwany przez 3. manuał oraz 5 rejestrów
wysokociśnieniowych (fff). Stąd nazwa "Parabrahm-Orgel", którą określano
mariackie organy.
Harmoniumwerk ("Orchestermanual"):
1. Gamba 16'
2. Geigenorchester 8'
3. Principal 8'
4. Horn 8'
5. Cello 8'
6. Celesta forte
6a. Celesta piano
7. Orchesterflöte 8'
8. Geigenprincipal 8'
9. Aeoline 8'
10. Echobaß 16'
W 1928 roku w ramach kolejnej przebudowy usunięto wszystkie rejestry
wysokociśnieniowe (HW: Seraphon-Principal 8', Seraphon-Gamba 8', SW:
Seraphon-Gedackt 8', Tuba Mirabilis 8', Ped: Fundamentalbaß 16'), a miejsce
Harmoniumwerk zajął Barockwerk z 8 rejestrami (III. manuał).
1. Gedackt 8' - drewno/metal
2. Praestant 4' - cynk/cyna
3. Gedacktpommer 4'
4. Schwiegel 2'
5. Sifflöte 1'
6. Quinte 1 1/3'
7. Zimbel 2fach
8. Regal 16' [a nie Terz-Septim 2fach, jak podaje się w niektórych źródłach]
Należy zaznaczyć, iż Weigle nie skonstruował w tym czasie nowego kontuaru,
ograniczając się do przebudowy już istniejącego (z 1914 roku) - stąd
obecność takich manubriów jak np. "Hochdruck ab", które nie spełniają już
dziś żadnej funkcji oraz rejestrów z tabliczkami bez opisu (pozostały one po
rejestrach wysokociśnieniowych i głosach harmonium). W latach 1974-77 miała miejsce kolejna przebudowa, wykonana tym razem przez firmę Szczerbaniak z Łodzi. Powstała wtedy nowa wiatrownica dla manuału 3.
(przypuszczalnie z powodu zaawansowanej działalności drewnojadów), zbudowano
kilka nowych głosów oraz zmieniono kompozycję mikstur manuału I.
W tym stanie organy funkcjonowały do roku 2000, kiedy firma
Hammer rozpoczęła prace nad konserwacją instrumentu. Wymieniono cynkowe
piszczałki prospektowe na nowe - z 75% cyny.
3. manuał pozostał cichy - jego miejsce mają w przyszłości zająć 4
zrekonstruowane rejestry wosokociśnieniowe. Piszczałki manuału III oraz cynkowe piszczałki prospektowe znajdują się w kościele i są przeznaczone do sprzedaży.
Opis techniczny 46 głosów (w tym 2 głosy transmitowane) obecnych organów:
Hauptwerk I. Manual C-c'''' + Superoktav:
1. Principal 16'
- prospekt, nowe piszczałki Fis-c'''', 75% cyny; C-F drewno świerkowe,
1914; C=175x225 mm Fis= 187 mm o; cis''''-c''''' wewnątrz szafy, 75% cyny
na przedniej wiatrownicy stoją następujące głosy:
2. Bordun 16'
- C-c''''' drewno, b''''-c''''' nowe piszczałki; C=111x160 mm
3. Dulciana 8'
- C-H drewno, c-f cynk, od fis cyna; C=55x80 mm, c=52 mmo
4. Flute octaviante 8'
- C-fis''' drewno, c'-fis''' piszczałki przedęte c'=38x52 mm, g'''-c'''''
cyna
5. Gamba 8'
- C-f cynk, c'-c''''' cyna; C=84 mmo
6. Gemshorn 8'
- C-H drewno, c+cis cynk, d-c''''' cyna; C=72x95 mm, c=75/45 mm -
piszczałki koniczne, w roku 1735 c-h'' (Chorton), dziś d-cis''', dalsze
piszczałki - Weigle i Szczerbaniak
7. Gedackt 8'
- C-fis''' drewno, g'''-c''''' cyna; C=80x112 mm
8. Trompete 8'
- C-H cynk, c-c''''' cyna, od cis''' piszczałki labialne 14 mmo; C=125
mmo
9. Clarine 4'
- C-H cynk, c-c''''' cyna, od b'' piszczałki labialne 11 mmo; C=85 mmo,
od c w górę rezonatory wykonane przez Szczerbaniaka
na tylnej wiatrownicy znajdują się:
10. Mixtur 3fach, 1 1/3'+1'+2/3'
- zbudowana przez Szczerbaniaka, uruchomienie tego rejestru włącza
jednocześnie głos Oktave 2'; C: 1 1/3'=42,5 mmo, 1'=34 mmo, 2/3' = 22 mmo;
repetycje na c', c'', c''', c''''
11. Oktave 2'
- C-c''''' cyna, C=54 mmo, na cis'''' repetycja o 1 oktawę w dół
12. Cornettino 3fach. 2 2/3'+2'+1 3/5'
- chór 2' zbudowany przez Szczerbaniaka; C=62, 56, 35 mmo, na cis''''
repetycja trzech chórów
13. Rohrflöte 4'
- C-c''''' cyna; C=76 mmo
14. Quinte 2 2/3'
- C cynk, Cis-c''''' cyna; C=60 mmo
15. Fugara 4'
- C-H cynk, c-c''''' cyna; C=56 mmo
16. Oktave 4'
- C cynk =83 mmo, Cis cyna =80 mmo z 1735 r., od c''' w górę Szczerbaniak
17. Principal 8'
- C-F cynk, C=127 mmo, F=110 mmo; tony c-f ze starego cynkowego
prospektowego pryncypału 16' - gdyż drewniane piszczałki były stoczone przez
drewnojady; Fis-c cynk, cis-h'' cyna 1735 r.
Schwellwerk II. Manual C-c'''' + Superoktav:
tylna wiatrownica:
1. Quintatön 16'
- C-H drewno, c-f cynk, fis-c''''' cyna; C=90x110 mm
2. Aeoline 8'
- C-H cynk, c-c''''' cyna; C=66 mmo, c=39 mmo
3. Concertflöte 8'
- C-f''' drewno, fis'''-c''''' cynk, od f' podwójne labia; C=92x123 mmm
4. Voix céleste 8'
- od c 80% cyny, 38 mmo, strojony wyżej
5. Salizional 8'
- C-H drewno, c-f cynk, fis-c''''' cyna; C=56x77 mm, c=52 mmo
6. Nachthorn 8'
- C-f cynkowy, fis-c''''' cyna, C-gis'' kryty, a''-c''''' piszczałki
otwarte, koniczne; C=77 mmo, intonowany jak kwintaton
7. Lieblich Gedackt 8'
- C-g''' drewno, gis'''-c''''' cyna (od gis''' piszczałki otwarte)
8. Clarinette 8'
- C-c''' cynk/drewno, C oraz Cis noszą ślady późniejszych zmian,
repetycje na cis i cs'; od cis ''' labialne piszczałki: koniczne
(cis'''-g''') i cylindryczne (gis'''-c''''')
przednia wiatrownica:
9. Mixtur 3-4fach, 2 2/3'+2'+1 3/5'
- C-c''''' cyna, od c' + 4' (smyczkujący); silne repetycje od cis'''':
8'+5 1/3'+4'+4'
10. Piccolo 2'
- C-c''''' cyna; C=50 mmo, c-h' - 1x piszczałki przedęte, c''-h'' - 2x
piszczałki przedęte, c'''-fis''' 1x piszczałki przedęte, g'''-c'''''
naturalna długość, repetycje, ton H - starszy, metalowy
11. Terz 3 1/5'
- C-H cynk, c-c''''' cyna; C=65 mmo
12. Traversflöte 4'
- C-H cynk, c-c''''' cyna; C=46 mmo, c'=29 mmo; c'-c''''' piszczałki
przedęte
13. Gemshorn 4'
- C+Cis cynk, D-dis''' z 1735 r. koniczny, e'''c''''' nowe piszczałki,
cylindryczne; C=82/42 mmo, D=78/38 mmo
14. Oktave 4'
- C=84 mmo + Cis cynk, D-dis''' z 1735 r.; C=84 mmo, D=73 mmo
15. Geigen Principal 8'
- C-h cynk, c'-c''''' cyna; C=125 mmo, c=74 mmo
16. Viola 8'
- C-f cynk, fis-c''''' cyna; C=65 mmo
17. Labial Oboe 8'
- brak własnych piszczałek, po uruchomieniu rejestru włączane są
jednocześnie Nachthorn 8' i Viola 8'
Groß-Pedal C-f':
1. Principalbaß 32'
- brak własnych piszczałek, po uruchomieniu rejestru włączane są
jednocześnie Contrabaß 16' i Quintbaß 10 2/3'
2. Contrabaß 16'
- drewno świerkowe; C=220x285 mm
3. Principalbaß 16'
- drewno świerkowe; C=165x227 mm
4. Quintbaß 10 2/3'
- drewno świerkowe, piszczałki kryte; C=110x150 mm
5. Posaune 16'
- świerk/sosna; C=165x200 mm
Klein-Pedal C-f':
6. Violon 16'
- drewno świerkowe; C=115x180 mm
7. Subbaß 16'
- drewno świerkowe; C=160x225 mm
8. Oktavbaß 8'
- drewno świerkowe; C=105x140 mm
9. Baßflöte 8'
- drewno świerkowe; C=95x122 mm
10. Choralbaß 4'
- C-H cynk, c-f' cyna; C=90/45 mmo, piszczałki koniczne
11. Zartbaß 16'
- transmisja - SW Quintatön 16'
12. Cello 8'
- transmisja - SW Viola 8'
Ze względu na swoje walory brzmieniowe organy kościoła ewangelickiego Marii
Panny w Legnicy zaliczyć można do najwspanialszych instrumentów nie tylko w
skali Śląska.
| Kontuar |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Hauptwerk C-c4
1. Principal 16' (prospekt)
2. Bourdon 16'
3. Principal 8'
4. Gamba 8'
5. Gedackt 8'
6. Gemshorn 8'
7. Flute octaviante 8'
8. Dulciana 8'
9. Oktave 4'
10. Fugara 4'
11. Rohrflöte 4'
12. Quinte 2 2/3'
13. Oktave 2'
14. Cornettino 3fach
15. Mixtur 4fach (właśc. 3fach+Oktave 2')
16. Trompete 8'
17. Klarine 4'
|
Schwellwerk C-c4
18. Quintatön 16'
19. Geigenprincipal 8'
20. Concertflöte 8'
21. Viola 8'
22. Nachthorn 8'
23. Salicional 8'
24. Liebl. Gedackt 8'
25. Aeoline 8'
26. Voix céleste 8'
27. Oktave 4'
28. Gemshorn 4'
29. Traversflöte 4'
30. Terz 3 1/5'
31. Piccolo 2'
32. Mixtur 3-4fach
33. Clarinette 8'
34. Labial Oboe 8' (Nachthorn 8'+Viola 8')
|
Pedalwerk C-f1
35. Principalbaß 32' (Contrabaß 16'+Quintbaß 10 2/3')
36. Contrabaß 16'
37. Principalbaß 16'
38. Violonbaß 16'
39. Subbaß 16'
40. Zartbaß 16' (transm. Quintatön 16')
41. Quintbaß 10 2/3'
42. Oktavbaß 8'
43. Baßflöte 8'
44. Cello 8' (transm. Viola 8')
45. Choralbaß 4'
46. Posaune 16'
|
Koppeln: I/P, II/P, II/I, Superoktav I/P, Superoktav II/I, Suboktav II/I.
7 Pedalumschaltungen (czyli 'programowalny' automatyczny pedał dla II i III
manuału).
Stałe kombinacje: pianissimo, piano, mezzoforte, forte, fortissimo (=tutti;
włącza, podobnie jak tutti, wszystkie rejestry), tutti, generaltutti (tutti
z łącznikami oktawowymi, jako przycisk nożny).
Żaluzje dla II manuału (wraz ze wskaźnikiem stopnia otwarcia)
Rollschweller (+Anzeiger)
Celesta 4' (C-c'''', 61 tonów) osiągalna z manuału II. Pneumatycznie
sterowana, metalowe płytki uderzane mechanicznie. Dwa warianty dynamiczne:
Celesta Forte i Celesta Piano.
Schwelltritt
| Zbliżenie prospektu |
Foto: Michał Markuszewski.
05.05.2003 | Krzysztof Urbaniak |
|