»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Kujawsko-Pomorskie » Bydgoszcz »

Bydgoszcz

Kościół Świętych Polskich Braci Męczenników

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
43 3+P mechaniczna elektryczna
Prospekt

W kościele parafialnym p.w. Świętych Polskich Braci Męczenników w Bydgoszczy znajduje się ukończony w 1995 roku 43-głosowy instrument.

W pierwotnym zamyśle instrument ten przeznaczony miał być dla jednego z kościołów w Warszawie. Jednak plany te nie doszły do skutku i wykonane już elementy oraz zgromadzone materiały przekazano dla kościoła Św. Polskich Braci Męczenników w Bydgoszczy. Tam budowę instrumentu powierzono zakładowi „Organmistrzostwo, Bronisław Cepka, Wronki-Popowo”. Organy oznaczone zostały przez budowniczego jako Opus 26.

Organy posiadają wiatrownice zasuwowo-klapowe, mechaniczną trakturę gry oraz elektromagnetyczną trakturę rejestrową. Dzięki zastosowaniu pamięci typu "Setzer" możliwe jest zaprogramowanie 128 kombinacji rejestrów.

Instrument wyposażony jest w wolnostojący kontuar usytuowany pomiędzy szafą główną i pozytywem w taki sposób, że grający siedzi tyłem w kierunku ołtarza. Wszystkie przełączniki rejestrowe znajdują się z lewej strony kontuaru, co znacznie ułatwia ich obsługę w trakcie gry, zarówno przez grającego jak i registratora. Sekcja II manuału (pozytyw) jest wbudowana w balustradę chóru muzycznego. Instrument posiada jedną sekcję umieszczoną w szafie ekspresyjnej (III manuał - echo). Stopień otwarcia żaluzji sygnalizują diody umieszczone po prawej stronie stołu gry.

W roku 2005 głos Trąbka 4' sekcji I manuału (głównego) zastąpiono głosem Trąbka 8'. Skala instrumentu: manuały C-a3, pedał C-f1. Strój instrumentu: a1 = 434,6 Hz przy 16oC

Z tyłu organów na ścianie szafy instrumentu umieszczona została tabliczka z wygrawerowaną następującą treścią:

„BUDOWA ORGANÓW – LATA 1984-1995 INICJATOREM ICH BUDOWY I W DUŻEJ MIERZE FUNDATOREM BYŁ KS. KARD. JÓZEF GLEMP - PRYMAS POLSKI. ZAPOCZĄTKOWANE PRZEZ KSIĘDZA KARDYNAŁA JÓZEFA GLEMPA DZIEŁO PRZEZ 11 LAT WSPIERALI WIERNI PARAFII ŚW. POLSKICH BRACI MĘCZENNIKÓW ORAZ MIESZKAŃCY BYDGOSZCZY, A WŚRÓD NICH SZCZEGÓLNIE PANI ŁUCJA SZMYTKOWSKA – ŻONA TADEUSZA, OFICERA ZAMORDOWANEGO W KATYNIU.
JEST TO INSTRUMENT 45 (sic!) GŁOSOWY ZBUDOWANY ZGODNIE Z OBOWIĄZUJACYMI AKTUALNIE ZASADAMI BUDOWY ORGANÓW PRZEZNACZONYCH JEDNOCZEŚNIE DO GRY LITURGICZNEJ I KONCERTOWEJ. ZAINSTALOWANE W KOŚCIELE ŚW. POLSKICH BRACI MĘCZENNIKÓW W BYDGOSZCZY PO WIECZNE CZASY SWYM PIĘKNYM DŹWIEKIEM MAJĄ GŁOSIĆ ICH CHWAŁĘ A SZCEGÓLNIE KAPŁANA MĘCZENNIKA NASZYCH CZASÓW KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI, KTÓRY W TEJ ŚWIĄTYNI SPRAWOWAŁ W DNIU 19 PAŹDZIERNIKA 1984 ROKU SWOJĄ OSTATNIĄ MSZĘ ŚWIĘTĄ.
BUDOWNICZYM ORGANÓW WRAZ Z PROJEKTEM PROSPEKTU BYŁ ORGANMISTRZ PAN BRONISŁAW CEPKA Z WRONEK. W PRACY TEJ POMAGALI MU JEGO SYNOWIE, PRACOWNICY FIRMY.
KU WIELKIEJ RADOŚCI PARAFIAN ORGANY TE ZOSTAŁY POŚWIĘCONE 2 GRUDNIA 1995 ROKU O GODZ. 18. PAPIEŻEM W TYM CZASIE BYŁ JAN PAWEŁ II, ARCYBISKUPEM WARSZAWY I PRYMASEM POLSKI KS. KARDYNAŁ JÓZEF GLEMP, ARCYBISKUPEM GNIEZNA KS. ARCYBISKUP HENRYK MUSZYŃSKI, PREZYDENTEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PAN LECH WAŁĘSA. MIASTO BYDGOSZCZ PRZYGOTOWYWAŁO SIĘ DO JUBILEUSZU 650-LECIA ISTNIENIA, A CAŁA POLSKA DO 1000-LECIA CHRZEŚCIJAŃSTWA W OJCZYŹNIE. PROBOSZCZEM W TYM CZASIE BYŁ BUDOWNICZY ŚWIĄTYNI, W KTÓREJ ORGANY SIĘ ZNAJDUJĄ – KS. ROMUALD BINIAK – PRAŁAT HONOROWY JEGO ŚWIĘTOBLIWOŚCI, DZIEKAN DEKANATU BYDGOSZCZ WYŻYNY. POŚWIĘCENIA ORGANÓW DOKONALI KS. KARDYNAŁ JÓZEF GLEMP – PRYMAS POLSKI I KS. ARCYBISKUP HENRYK MUSZYŃSKI – ARCYBISKUP GNIEZNA W ASYŚCIE BISKUPÓW POMOCNICZYCH, DUCHOWIEŃSTWA, PRZEDSTAWICIELI WŁADZ MIASTA I LICZNIE ZEBRANEGO LUDU BOŻEGO.

NIECH PO WIECZNE CZASY GŁOSZĄ CHWAŁĘ NAJWYŻSZEGO BOGA.

BYDGOSZCZ DN. 2.12.1995 ”

Odbioru technicznego organów dokonał i koncert inauguracyjny wykonał prof. Julian Gembalski. Oprawę muzyczną liturgii wykonał chór Exultate Deo pod dyrekcją Romualda Rajsa z towarzyszeniem organowym Juliana Gembalskiego.

Stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Pryncypał 8'
2. Bordun 16'
3. Gamba 8'
4. Portunal 8'
5. Rurflet 8'
6. Salicet 4'
7. Oktawa 4'
8. Flet 4'
9. Kwinta 2 2/3’
10. Oktawa 2'
11. Cymbel 3-ch
12. Mikstura 6-ch
13. Trąbka 8'
Manuał II
1. Pryncypał 8'
2. Flet kryty 8'
3. Praestant 4'
4. Rurflet 4'
5. Kwinta 2 2/3’
6. Flet leśny 2'
7. Mixtura 4-ch
8. Vox humana 8'
9. Trąbka horyzontalna 8'
10. Tremolo
11. Dzwony
12. Tłumiki dzwonów
Manuał III
1. Pryncypał skrzypcowy 8'
2. Salicjonal 8'
3. Flet major 8'
4. Oktawa 4'
5. Flet minor 4'
6. Oktawa 2'
7. Tercja 1 3/5'
8. Kwinta 1 1/3'
9. Sedesyna 1'
10. Mixtura 4-ch
11. Obój 8'
12. Dulcjan 8'
13. Tremolo
Pedał
1. Pryncypałbas 16'
2. Subbas 16'
3. Kwintbas 10 2/3’
4. Oktawbas 8'
5. Basflet 8'
6. Chorałbas 4'
7. Mixtura 3-ch
8. Puzon 16'
9. Basson 8'

Połączenia (dźwignie nożne):
II/I, III/I, III/II,
I/P, II/P, III/P

Rejestry zbiorowe:
Pleno, Kasownik,
Pamięć typu Setzer: możliwość zaprogramowania 128 kombinacji rejestrów.

Urządzenia dodatkowe:
Włącznik i wyłącznik głosów językowych,
Żaluzja III manuału,
Regulatory prędkości tremola dla II i III manuału.

Pozytyw
Dźwignie nożne
Informacje uzyskane dzięki uprzejmości ks. Prałata Romualda Biniaka oraz Pana dr. Romualda Rajsa.
Zdjęcia: Michał Kołodziej

[PG]

28.09.2005
Jacek Szacho-Głuchowicz