organy.art.pl » Instrumenty » Opolskie » Brzeg »BrzegKościół św. Mikołaja
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
60 |
4+P |
elektryczna |
elektryczna |
| Prospekt |
Organy te są już trzecimi w tym kościele. Pierwsze trzydziesto-głosowe z połowy XV wieku zastąpiono oddaniem do użytku w dniu 31 grudnia 1730 roku przepięknego instrumentu- dzieła Michała Englera z barokowym rzeźbionym prospektem Jana Jakuba Bauera. Miały trzy manuały i pedał, 2838 piszczałek i 56 głosów. W 1860 roku przeprowadzono ostatni duży remont tych organów - wykonał go brzeski budowniczy organów Hugo Hehre. W latach 1926-1928 przeprowadzono modernizację instrumentu. Jej inicjatorem był słynny kompozytor, organista i kantor kościelny miejscowej parafii - Max Drischner. Wtedy też unowocześniono instrument zgodnie z projektem Alberta Schweitzera. Konsultantami w czasie modernizacji były znakomitości ówczesnego świata muzycznego Niemiec - dr Max Schneider z Wrocławia, dr Willibald Gurlitt z uniwersytetu we Freiburgu, organmistrz prof. Otto Becker z Poczdamu, Günter Ramin - organista kościoła św. Tomasza w Lipsku, w którym grywał J.S. Bach oraz Erwin Zillinger - organista katedralny ze Szlezwiku. Ostatecznego przeglądu i odbioru dokonał prof. dr Karl Straube z Lipska. Pod koniec II wojny światowej w związku ze zbliżającym się frontem starano się zabezpieczyć najcenniejsze zabytki świątyni i na przełomie 1944 i 1945 roku zdemontowano duże i mniejsze organy. Elementy prospektu możemy oglądać do dziś w salach Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu, ale po instrumencie ślad zaginął.
Starania o wybudowanie nowego instrumentu zostały podjęte na przełomie lat 70. i 80. przez proboszcza- ks. Zbigniewa Bąkowskiego, ks. Norberta Jonka z Kurii Archidiecezjalnej oraz Władysława Wiencka - organisty parafialnego. Po rozpatrzeniu kilku projektów do wykonania zatwierdzono projekt braci Stanisława i Bolesława Broszko. Dzięki ofiarności parafian i Polonii Amerykańskiej prace rozpoczęto w maju 1983 roku i ukończono 23 kwietnia 1986 roku. Dnia 15 czerwca 1986 roku w czasie mszy św. poświęcenia dokonał ks. Henryk kard. Gulbinowicz.
Zgodnie z zawartą umową instrument posiada 4 manuały i pedał, 60 głosów i 5426 piszczałek.
Obecnie instrument ten jest w bardzo złym stanie technicznym, nie strojony i nie konserwowany od wielu lat, nie nadaje się do koncertowania. W październiku 2006 rozpoczął się remont instrumentu.
| Stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I 1. Gedakt Pomer 16'
2. Pryncypał 8'
3. Gamba 8'
4. Flet kryty 8'
5. Oktawa 4'
6. Holzflet 4'
7. Kwinta 2 2/3'
8. Oktawa 2'
9. Kornet 3x
10. Mixtura 5x
11. Szarf 4x
12. Trąbka 8'
|
Manuał II 1. Gedakt 16'
2. Pryncypał włoski 8'
3. Rurflet 8'
4. Viola 8'
5. Prestant 4'
6. Róg nocny 4'
7. Nasard 2 2/3'
8. Super oktawa 2'
9. Flet leśny 2'
10. Tercja 1 3/5'
11. Mixtura 5x
12. Obój 8'
13. Klarino 4'
|
Manuał III 1. Gedakt 8'
2. Unda maris 8'
3. Kwinta dena 8'
4. Pryncypał 4'
5. Rurflet 4'
6. Róg nocny 2'
7. Kwinta 1 1/3'
8. Siflet 1'
9. Sesquialtera 2x
10. Cymbel 3x
11. Krumhorn 8'
|
|
Manuał IV 1. Pryncypał skrzypcowy 8'
2. Portunal 8'
3. Salicet 8'
4. Gemshorn 4'
5. Blokflet 2'
6. Trawers flet 4'
7. Szpic oktawa 2'
8. Nasard 1 1/3'
9. Flażolet 1'
10. Akuta 3-4x
11. Vox humana 8'
|
Pedał 1. Pryncypał bas 16'
2. Subbas 16'
3. Kwintbas 10 2/3'
4. Oktawbas 8'
5. Pryncypał 8'
6. Cello 8'
7. Fletbas 8'
8. Chorałbas 4'
9. Flet 2'
10. Mixtura 6x
11. Puzon 32'
12. Puzon 16'
13. Trompet 8'
|
|
I-ped., II-ped., III-ped., IV-ped., II-I, III-I, IV-I, III-II, IV-II, IV-III
Tremolo II, Tremolo III, Tremolo IV
żaluzja III manuał
cztery wolne kombinacje (włączniki W.K.)
automat pedałowy (A.P.)
włącznik rejestracji ręcznej przy wolnych kombinacjach (R+K)
piano (P.), forte (F.), tutti (T.), blokada głosów języczkowych (W.J.)
| Fragment prospektu |
| Klawiatura pedałowa |
Andrzej Peszko (hist.), Stanisław Garncarz (fot.), Paweł Chmielewski (fot., uwagi do dyspozycji) [PG]
03.02.2007 | Paweł Chmielewski |
|