organy.art.pl » Instrumenty » Pomorskie » Słupsk »SłupskKościół Św. Jacka
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
33 |
3+P |
mechaniczna |
mechaniczna |
| prospekt |
Organy kościoła św. Jacka w Słupsku są pozostałością jednej z trzech fundacji, jakiej dokonał książę Ernest Bogusław de Croy d’Arechot – ostatni tytularny biskup kamieński. Najznamienitsza, przetrwała do dziś w kościele katedralnym w Kamieniu Pomorskim. Drugi instrument, wybudowany w Gostyniu, nie przetrwał do dziś. Natomiast trzecie organy, znajdują się właśnie w Słupsku.
Budowę nowego instrumentu piszczałkowego książę Bogusław zlecił w 1654 roku organmistrzowi Paulowi Fischerowi oraz snycerzowi Hansowi Eddelwerowi – obydwaj mieszkali w Darłowie. Prace trwały 3 lata. Dzieła dokończył jednak, po śmierci Fischera, jego zięć – Michał Bergiel, który później finalizował także inwestycję w Kamieniu Pomorskim.
W 1892 roku pożar uszkodził kościół i zabytkowy instrument. Po odbudowie świątyni, zbudowano nowe 20-głosowe organy. W tej formie przetrwały one do II wojnie światowej. Warto nadmienić, że w latach 1911-12 prace restauracyjne przy instrumencie przeprowadził W. Völkner z Duninowa. Trakturę mechaniczną oraz wiatrownice klapowo-zasuwkowe wymieniono na modną wówczas trakturę pneumatyczną i wiatrownice pneumatyczno-stożkowe. Barokowy zespół brzmieniowy wymieniono na romantyczny oraz wykonano szereg innych zmian.
Pierwsze prace remontowe po wojnie przeprowadzono w roku 1947. W 1950 roku wymontowano cały zespół brzmieniowy pedału oraz kilka głosów I manuału i wstawiono w budowanych wówczas przez S. Truszczyńskiego z Włocławka organach w kościele NMP w Słupsku.
W 1972 roku uzupełniono brakujące głosy I manuału. W 1980 roku Zygmunt Kamiński wykonał sekcję pedałową. Tak to historia dokonała prawdziwego przewrotu w dyspozycji tego instrumentu, która daleko odbiegała od pierwotnego zespołu brzmieniowego, a jego barwa pozostawała wiele do życzenia.
Dużo szczęścia i zbieg okoliczności spowodował, że dzięki powstałemu w 1995 roku Stowarzyszeniu Rekonstrukcji Organów Kościoła Zamkowego w Słupsku oraz owocnej współpracy polsko-niemieckiej, organom udało się przywrócić pierwotne brzmienie. Przyczynkiem do tego była pomoc znanego na Pomorzu Johanna Jancy (muzykologa, kompozytora i organisty z Tübingen) oraz Martina Rosta (organisty i kantora kościoła mariackiego w Stralsundzie). To dzięki nim odkryto oryginalną, barokową dyspozycję słupskiego instrumentu.
Prace rekonstrukcyjne od 2000 roku prowadziła firma Józefa i Zdzisława Mollina z Odr. Inwestycja została zakończona 16 czerwca 2002 roku, kiedy to dokonano uroczystego poświęcenia instrumentu. Organy kościoła św. Jacka grają nadal zgodnie z życzeniem fundatora, księcia Ernesta Bogusława de Croy d’Arechot, po wsze czasy. Podczas wakacji, mieszkańcy i turyści mają okazję uczestniczyć w trwającym od 1983 roku Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.
| stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I (Ruckpositiv)
1. Floit 8'
2. *Principal 4'
3. Quintade 4'
4. Superoctave 2'
5. Waldfloit 2'
6. Suiffloit 1 1/3'
7. Cromhorn 8'
8. Trommet 8'
|
Manuał II (Hauptwerk)
1. Bordun 16'
2. Principal 8'
3. Gemshorn 8'
4. Quintade 8'
5. Octave 4'
6. Rohrfloit 4'
7. Quinte 3'
8. Octave 2'
9. Sedecima 1 3/5'
10. Mixtur 4 fach
|
Manuał III (Brustwerk)
1. Floit 8'
2. Floit 4'
3. Principal 2'
4. Zimbel 3 fach
5. Knopfregal 8'
|
Pedał
1. Gedackt 16'
2. Quintade 8'
3. Gedackt 8'
4. Octave 4'
5. Nachthorn 4'
6. Bauernfloit 1'
7. Posaune 16'
8. Sordun 16'
9. Trommet 8'
10. Cornett 2'
|
III/II Schlebekoppel * w prospekcie, oryginalny głos z 1657 roku
| prospekt przed rekonstrukcją |
| stół gry przed remontem |
| centralna część obecnego stołu gry |
| pozytyw na balustradzie chóru |
Dyspozycja: Zdzisław Mollin.
Zdjęcia sprzed rekonstrukcji: Michał Markuszewski.
Zdjęcia po rekonstrukcji: Zenon Mułyk.
|