organy.art.pl » Instrumenty » Wielkopolskie » Poznań »PoznańKościół św. Józefa (OO. Karmelitów Bosych)
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
21 |
2+P |
elektro-pneumatyczna |
elektro-pneumatyczna |
Budowę obecnego, barokowego kościoła rozpoczęto w 1644 roku, natomiast jego konsekracja nastąpiła w 1687 roku. Głównymi architektami zaangażowanymi we wznoszenie świątyni byli: Krzysztof Bonadura starszy, Krzysztof Bonadura młodszy oraz Jan Cantenazzi.
Pierwotnie na chórze muzycznym mieściły się nieznane bliżej organy o barokowym prospekcie. W 1801 roku, w obliczu kasaty klasztoru przez rząd pruski, karmelici zdołali sprzedać tenże instrument za 3.000 złotych. Nabywcą był starosta klonowski Józef Miełżyński, który przekazał organy kościołowi św. Jakuba w Miłosławiu. Świątynia pokarmelitańska stała się zborem garnizonowym wyznania ewangelickiego, w związku z czym około 1820 roku częściowo przekształcono jej wnętrze.
W 1919 roku kościół św. Józefa został mianowany katolicką świątynią garnizonową, natomiast w 1932 roku podjęto decyzję o rekonstrukcji wnętrza budowli. Po przeprowadzeniu stosownych prac konserwatorskich, w latach trzydziestych XX wieku, na chórze muzycznym zainstalowano nowe organy. W 1945 roku, podczas zaciekłych walk wyzwoleńczych na terenie miasta, kościół uległ poważnemu zniszczeniu i wypaleniu. Z dawnego wyposażenia przetrwał jedynie wspomniany instrument, aczkolwiek został on znacznie uszkodzony. Dla uzupełnienia zniszczonych elementów klasztor zakupił z organy pochodzące z poniemieckiej świątyni w Szamotułach. Był to dziewiętnastogłosowy głosowy instrument o dwóch manuałach i pedale, wybudowany przez firmę Gebrüder Walter z Guhrau i oznaczony, jako „numer [opus?] 45”. Rozpoczął się remont i częściowa przebudowa organów. Koszty przeprowadzonych wówczas prac opiewały na kwotę 35.000 złotych, przy czym 24.000 złotych zebrano podczas okolicznościowego koncertu kolęd w auli Uniwersytetu Poznańskiego. Recital ten został zorganizowany przez Komitet Odbudowy Kościoła św. Józefa. Zmodernizowany instrument oddano do użytku na rezurekcję w 1947 roku. Początkowo posiadał on trakturę pneumatyczną, którą około początku obecnego stulecia wymieniono na system elektro-pneumatyczny.
Prospekt organowy eklektyczny, architektoniczny, jednosekcyjny, pięcioosiowy. Osadzony na wydatnym cokole rozczłonkowanym lizenami. Złożony z podwyższonego pola centralnego flankowanego parami segmentów bocznych, w których: pola skrajne – jednokondygnacyjne, pola wewnętrzne – dwukondygnacyjne. Poszczególne segmenty przedzielone lizenami i zwieńczone rodzajem attyki.
Stół gry wbudowany. Wiatrownice stożkowe. Dmuchawa elektryczna.
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I 1. Bourdon 16'
2. Prinzipal 8'
3. Gambe 8'
4. Gedeckt 8'
5. Nasard 2 2/3
6. Oktave 4'
7. Superoktave 2'
8. Mixtur 4x
9. Schalmei 8'
|
Manuał II 1. Geigenprinzipal 8'
2. Aeolina 8'
3. Flauto amabile 8'
4. Gemshorn 4'
5. Waldflote 2'
6. Krummhorn 8'
|
Pedał 1. Violon 16'
2. Subbas 16'
3. Cello 8'
4. Choralbass 4'
5. Mixtur 3x
6. Posaune 16'
|
Połączenia: II/I, I/ped, II/ped
| Prospekt (stan ok. poł. XX w.) |
Opracowanie tekstu: Piotr Matoga.
Zdjęcie archiwalne – ze zbiorów klasztoru.
Dyspozycja: Miłosz Sroczyński (za: Julia Smykowska, „Muzyka organowa ks. dr. Józefa Surzyńskiego”, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2006).
Bibliografia:
Jerzy Sobczak, „Kościoły Poznania”, Wydawnictwo Debiuty, Poznań 2006, s. 44;
o. Benignus Józef Wanat OCD, „Zakon Karmelitów Bosych w Polsce”, Wydawnictwo OO. Karmelitów Bosych, Kraków 1979, s. 203-207, 214, 218-220.
13.05.2007 | Miłosz Sroczyński |
|