organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »KrakówKościół św. Bartłomieja (Mogiła)
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
7 |
1+P |
mechaniczna |
mechaniczna |
| Prospekt |
Kościół św. Bartłomieja w dzielnicy Mogiła należy do cennych zabytków polskiej architektury drewnianej. Obecna świątynia powstała zasadniczo w 1466 roku, jednak jej obecny kształt jest rezultatem przebudowy mającej miejsce około 1740 roku.
Aktualnie wewnątrz kościoła znajduje się niewielki instrument pochodzący z drugiej połowy XIX wieku, będący zapewne dziełem krakowskiego organmistrza Antoniego Sapalskiego. Na fryzie w środkowej części prospektu zachował się częściowo zatarty napis: „1855” (J. Gołos, „Polskie organy…”, „The Polish Organ…”; Karta ewidencyjna zabytku – por. Bibliografia) względnie „1868” (obserwacja), który może odnosić się do czasu budowy obiektu. Datacja ta jest dodatkowym argumentem przemawiającym za autorstwem A. Sapalskiego, ponieważ wymienione lata wpisują się w okres działalności tegoż organmistrza. Ponadto prospekt organowy otrzymał charakterystyczną kompozycję, analogiczną do wielu tego rodzaju struktur pochodzących z warsztatu A. Sapalskiego.
Pierwotnie instrument był jednomanuałowym pozytywem o pięciu głosach. W 1972 roku Józef Mamel dobudował doń dwugłosową sekcję pedału. Sześć lat później (w 1978 roku) ten sam organmistrz, wraz z Władysławem Cepuchem, przeprowadził remont instrumentu. Odbiór odnowionych organów nastąpił dnia 27 maja 1978 roku. Około 1999 roku instrument został wyremontowany przez organmistrza Lecha Skoczylasa z Krakowa. Zainstalowano wówczas nową dmuchawę elektryczną (firmy Laukhuff) oraz dokonano następujących modyfikacji w zakresie dyspozycji:
1) wymiana głosu Bourdon 8’ (bardzo zły stan piszczałek) na Flet Major 8’; 2) wymiana głosu Gamba 8’ (złożonego z dodanych wtórnie, przypadkowo zestawionych piszczałek) na Flet Minor 4’.
Warto w tym miejscu nadmienić, że pierwsze cztery piszczałki głosu Flet Minor 4’ są wspólne z Pryncypałem o tym samym stopażu. Ponadto podczas omawianego remontu obniżono ciśnienie powietrza do 60 mm słupa wody.
Prospekt organowy neoklasycystyczny (z elementami neobarokowymi), architektoniczny, jednosekcyjny, trójosiowy. Osadzony na cokole ożywionym płycinami i zwieńczonym gzymsem. Złożony z podwyższonej osi centralnej flankowanej niższymi segmentami bocznymi. Pola piszczałkowe ujęte kanelowanymi lizenami. Dekoracja snycerska (kotarki) o charakterze barokowym. W zwieńczeniu odcinki zredukowanego belkowania. Nad osią centralną ażurowa dekoracja złożona skomponowana ze stylizowanych liści akantu i instrumentów muzycznych. Nad osiami bocznymi stylizowane wazy. Prospekt pochromowany. Detal snycerski złocony.
Stół gry wbudowany. Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Miech pływakowy (poza szafą organową). Dmuchawa elektryczna i urządzenie do kalikowania (dźwignia nożna).
Skala organów – manuał: C-c3; pedał: C-c.
| Stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał 1. Pryncypał 4'
2. Flet Minor 4'
3. Oktawa 2'
4. Sifflet 1'
5. Flet Major 8'
|
|
Pedał 1. Subbas 16'
2. Oktawbas 8'
|
|
| Wnętrze instrumentu (na pierwszym planie traktura gry sekcji pedału) |
Informacje od Macieja Mamela i Lecha Skoczylasa.
Opracowanie opisu: Bartłomiej Kopff, Piotr Matoga.
Bibliografia:
Ryszard Brykowski, Marian Kornecki, „Drewniane kościoły w Małopolsce Południowej”, Wydawnictwo Ossolineum, Warszawa 1984, s. 77;
Jerzy Gołos, „Polskie organy i muzyka organowa”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1972, s. 285, 322;
Jerzy Gołos, „The Polish Organ”, Sutkowski Edition, Warszawa 1992, s. 219-220, 267;
Karta ewidencyjna zabytku (opr. Ernest Kubala, 1982 r.);
Red. Józef Lepiarczyk, „Katalog Zabytków Sztuki w Polsce”, tom I – Województwo krakowskie, zeszyt 6 – Powiat krakowski, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Warszawa 1951, s. 14;
Ks. Grzegorz Piekarz, „Krakowska Katedra Organów”, Wydawnictwo UNUM – Diecezjalne Studium Organistowskie w Tarnowie, Kraków – Tarnów 2007, s. 249. [PG]
28.05.2007 | Bartłomiej Kopff |
|