»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Gdów »

Gdów

Kościół Narodzenia NMP (Sanktuarium Matki Bożej Gdowskiej)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
18 2+P pneumatyczna pneumatyczna
prospekt

Pierwszy kościół parafialny w Gdowie wzmiankowany był w latach: 1325-1327. Z tego okresu zachowała się gotycka partia obecnej świątyni. W epoce nowożytnej budowla była dwukrotnie rozbudowywana (przed 1826 rokiem i w latach: 1864-1865). W latach: 1994-1996 do korpusu nawy głównej dobudowano dwie nawy boczne. Na skutek wymienionych  przekształceń kościół zatracił znamiona stylowe.

Główną nawę świątyni zamyka rokokowy chór muzyczny z drugiej połowy XVIII wieku, wsparty na czterech kolumnach. Pierwotnie mieścił się na nim pozytyw z 1795 roku, dzieło nieznanego organmistrza, ufundowany przez Jana i Macieja Lubomirskich. Herb tegoż rodu oraz figury świętych: Jana Apostoła i Macieja, będących patronami fundatorów, znalazły się w zwieńczeniu wieżyczek prospektowych.

W latach siedemdziesiątych XX wieku wspomniany instrument został całkowicie przebudowany przez Stanisława Wilewskiego z Nockowej. W rezultacie powstały wówczas nowe, osiemnastogłosowe organy o trakturze pneumatycznej, zachowane do chwili obecnej. Przekształceniu uległ wówczas także prospekt organowy. Nowa fasada została umieszczona na podwyższeniu wspartym na dwóch słupach. Składa się ona z tandetnego rzędu piszczałek, przed które wysunięty został relikt dawnego pozytywu w postaci rokokowego prospektu z końca XVIII stulecia. Dodane wtórnie boczne piszczałki frontowe „ozdobione” zostały drewnianymi, poziomymi pasami, w które wkomponowano elementy dekoracji snycerskiej przeniesione z parapetu chóru muzycznego (!). Trudno obecnie ustalić, czy w istniejącym instrumencie zachowały się jakiekolwiek pozostałości dawnego pozytywu (odliczając wspomniany prospekt).

Prospekt dawnego pozytywu rokokowy, architektoniczny, jednosekcyjny, pięcioosiowy, częściowo przerobiony przez usunięcie cokołu i zmianę kompozycji. Złożony z trzech wieżyczek przedzielonych płaskimi, prostokątnymi segmentami. Wieżyczka centralna, zarysowana półkolistym ryzalitem, wyższa od wieżyczek bocznych występujących kątowo. Wieżyczki i segmenty wewnętrzne wzbogacone rzeźbionymi kotarkami i zwieńczone odcinkami belkowania. W zwieńczeniu wieżyczki środkowej herb rodu Lubomirskich. Wieżyczki boczne zwieńczone pełnoplastycznymi figurami świętych: Jana Apostoła i Macieja. Prospekt flankowany rzeźbionymi uszakami. Prospekt polichromowany. Detal snycerski złocony.

Stół gry wolnostojący. Wiatrownice stożkowe. Dmuchawa elektryczna.

Skala organów – 2 manuały: C-a3; pedał: C-f1.

stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Pryncypał 8'
2. Gemshorn 8'
3. Bourdon 8'
4. Salicional 8'
5. Oktawa 4'
6. Rurflet 4'
7. Nazart 2 2/3'
8. Mixtura 3ch
Manuał II
1. Holflet 8'
2. Aeolina 8'
3. Vox coeleste 8'
4. Bachflet 4'
5. Pikolo 2'
6. Sesquial. 2ch.
Pedał
1. Subbas 16'
2. Oktawbas 8'
3. Fletbas 8'
4. Mixturbas 4'
Połączenia: M-I Ped, M-II Ped, Super I, Super II, II-I, Super II-I, Subo. II-I.
Włączniki ręczne pod manuałem I: AP; kasownik; T; F; P; WK; Cr; kasownik; Rg; kasownik
Urządzenia dodatkowe: Automat pedałowy, wolna kombinacja, crescendo, Tremolo manuału II.
Registry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti.
Opracowanie opisu: Piotr Matoga, Bartłomiej Kopff
Fotografia prospektu: Paweł Pasternak

Bibliografia:
Jerzy Gołos, „Polskie organy i muzyka organowa”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1972, s. 305;
Jerzy Gołos, „The Polish Organ”, Sutkowski Edition, Warszawa 1992, s. 274;
Tadeusz Kulig, Agnieszka M. Spiechowicz-Jędrys, “Sanktuarium Matki Bożej Gdowskiej”, Wydawnictwo Ścieżki Wiary, Kraków 2007, s. 8-10, 33, 37;

[PZ]

02.07.2007
Bartłomiej Kopff