»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Lubelskie » Lublin »

Lublin

Kościół Świętej Rodziny

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
48 3+P elektryczna elektryczna
Prospekt

Organy w Kościele St. Michael w Monachium (Berg am Laim) zostały zbudowane w latach 1956/57 przez monachijską firmę Carl Schuster und Schone. Posiadają elektryczną trakturę gry i rejestracji. Powietrza dostarcza dmuchawa elektryczna f-my Laukhuff/Weikersheim. Funkcją rezerwuarów powietrza oraz regulatorów ciśnienia spełniają cztery miechy: dwa pływakowe dla I manuału i pedału oraz dwa fałdowe dla II i III manuału. Do pięciu wiatrownic stożkowych ( dwie dla pedału i po jednej dla każdego manuału,wszystkie chromatyczne). powietrze dostarczane jest systemem kanałów powietrznych o przekroju 240x240 mm. Napięcie prądu stałego traktury wynosi 12 V i uzyskiwane jest za pomocą prostownika. Stół gry jest ruchomy.

Instrument ten jest jednym z typowych przykładów estetyki "Orgelbewegung". Jego dyspozycja jest obrazem dążeń kompromisowych w celu uchwycenia najbardziej znamiennych cech organów barokowych i romantycznych kręgu niemieckiego. Pomimo dużej obsady wysokich alikwotów zarówno jako głosów pojedynczych jak i mieszanych, sposób intonacji nawiązuje jednak zdecydowanie do tradycji przełomu XIX / XX wieku (łukowate wycięcia piszczałek głosów fletowych, ząbkowate wycięcia na sercu piszczałek). Na uwagę zasługuje duża - jak na czasy powstania organów - liczba głosów typowo romantycznych jak np. głosy przedęte, flety otwarte, piramida głosów smyczkowych od 16 do 2 stóp a nawet głos językowy o stroikach przelotowych. Już dzisiaj instrumenty tego typu jako przykłady minionej estetyki brzmieniowej i tendencji w budownictwie organowym są unikalne. Należy więc traktować je z pietyzmem. Dotyczy to zwłaszcza sześciu zabytkowych XIX - wiecznych głosów. W sumie można stwierdzić iż organy Carla Schustera w kościele St. Michael w Berg am Laim odznaczają się niebanalnymi walorami brzmieniowymi, zaś materiał piszczałkowy zachowany jest w dobrym stanie.

Stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I C-g3
Gedackt 16'
Principal 8'
Offenflőte 8'
Gemshorn 8'
Viola di Gamba 8'
Oktave 4'
+Querflőte 4'
Nasat 2 2/3'
Oktave 2'
Mixtur 1 1/3' 5-6-5x
Trompete 8'
Clarine 4'
*Trąbka hiszpańska 8'
Manuał II C-g3
+Copula 8'
Quintaton 8'
Salicet 8'
Principal 4'
Blockflőte 4'
Nachthorn 2'
Quint 1 1/3'
Sifflőte 1'
Zimbel 1/2'
Rohrschamei 8'
Manuał III C-g3
Principal 8'
+Holzflőte 8'
Dulcgedeckt 8'
Weidenpfeife 8'
Geigenschwebung 8'
Oktave 4'
+Hohlflőte 4'
Zartgeige 4'
Quintflőte 2 2/3'
+Schweizerpfeife 2'
Terzflőte 1 3/5'
Scharfmixtur 1' 5x
Oboe 8'
Vox Humana 8'
Pedał C-f1
Principalbass 16'
Subbass 16'
Violonbass 16'
Stillgedeckt 16'
Quintbass 10 2/3'
Oktavbass 8'
Bassflőte 8'
Choralbass 4'
Pedalmixtur 4'
Posaune 16'
+Fagott 8'
+ - głosy zabytkowe, * - nowy głos
Opis pochodzi ze strony parafii: http://www.par.sw-rodziny.lublin.pl/.
Zdjęcie prospektu: Andrzej Guziak.
Poprawki opisu i zdjęcie stołu gry: Justyna Pastor
05.05.2003
Marcin Brol