organy.art.pl » Instrumenty » Lubelskie » Lublin »LublinKościół św. Andrzeja Boboli
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
47 |
3+P |
elektro-pneumatyczna |
elektro-pneumatyczna |
| Prospekt |
Od momentu powstania parafii pod wezwaniem św. Andrzeja Boboli w Lublinie, w myśl wskazań dokumentów Kościoła, planowano wybudowanie godnego tej świątyni instrumentu. W końcu lat 90. ubiegłego stulecia Regens-Wagner-Institut w Dillingen w Niemczech za pośrednictwem i dzięki życzliwości organmistrza Huberta Sandtnera zaproponował przekazanie parafii 21-głosowych organów z kościoła pod wezwaniem Chrystusa Króla znajdującego się na terenie tegoż Instytutu. Od 9 kwietnia 2000 roku możemy podziwiać już w Lublinie ów instrument zrekonstruowany i gruntownie przebudowany przez zakład organmistrzowski Antoniego Szydłowskiego i Czesława Ładogórskiego z Wrocławia.
Od lat sześćdziesiątych organy funkcjonowały w kościele pod wezwaniem Chrystusa Króla w Regens-Wagner Institut w Dillingen w Niemczech, skąd zostały sprowadzone do Lublina w końcu stycznia 1999 roku. Na tabliczce w kontuarze widniał napis: "Gebr. Sandtner, Orgelbau Steinheim bei Dillingen". Przed demontażem organy miały następującą dyspozycję:
|
Manuał I
1. Principal 8' 2. Dolce 8' 3. Holzflöte 8' 4. Oktav 4' 5. Superoktav 2' 6. Mixtur 4x 2'
7. Krummhorn 8'
|
Manuał II
1. Hornprincipal 8' 2. Salicional 8' 3. Vox coelestis 8' 4. Liebl. Gedackt 8' 5. Weitprincipal 4' 6. Rohrflöte 4' 7. Quinte 2 2/3' 8. Blockflöte 2' 9. Cymbel 4x 1'
10. Trompete 8'
|
Pedał
1. Subbass 16' 2. Zartbass 16' 3. Oktavbass 8' 4. Flötenbass 4' |
Połączenia i urządzenia dodatkowe: Pedalkoppel/I, Pedalkoppel/II,
Organy zostały zbudowane z wykorzystaniem następujących podzespołów:
- 3 wiatrownice, 19 głosów i jeden miech pochodzące z organów kościoła pod wezwaniem Chrystusa Króla w Dillingen;
- dodano 3 nowe wiatrownice, jeden miech i 14 głosów, z których 7 powstało z przerobionych 8 niekompletnych głosów z organów kościoła powizytkowskiego w Lublinie, przekazanych parafii dzięki życzliwości ks. Edwarda Pudełko, dyrektora Archidiecezjalnego Studium Organistowskiego w Lublinie
- wstawiono 7 nowych głosów:
- Burdon 16' w Manuale I,
- Puzon 16' w Pedale,
- Kwinta 10 2/3' w Pedale,
- Flet-bass 8' w Pedale,
- Tercja 1 3/5' w Manuale II,
- Kwinta 1 1/3' w Manuale II,
- Flageolet 1' w Manuale II.
Następujące głosy powstały z piszczałek z organów kościoła powizytkowskiego w Lublinie:
- Pryncypał-Bass 16' w Pedale, piszczałki C-H są nowe, wykonane przez zakład Adama Wolańskiego w Lubaniu Śląskim, natomiast piszczałki c-f1 pochodzą z organów kościoła powizytkowskiego,
- Gamba-bass 16' w Pedale,
- Chorał-bass 4'+2' w Pedale, powstał z głosu Oktawa 4' i końcówki Pryncypału 8',
- Flet 4' w Manuale I, powstał z głosu Flet kryty 4' (metalowy),
- Kwinta 2 2/3' w Manuale I,
- Piccolo 2' w Manuale I, powstał z głosu Salicet 8',
- Aeolina 4' w Manuale II, powstał z II chóru głosu Vox coelestis.
Głos Zart-bass 16', nazywany też Echo-bass, powstał na skutek zamontowania urządzenia technicznego, które zmniejsza ciśnienie powietrza dostarczanego do kanceli (przegrody wnętrza wiatrownicy) głosu Sub-bass 16'. Uzyskano w ten sposób głos cichszy i delikatniejszy w porównaniu z głosem Sub-bass 16'.
Wszystkie głosy w organach zostały gruntownie przeintonowane, tak by brzmienie instrumentu osiągnęło jednolitą całość i było dostosowane do akustyki wnętrza świątyni.
Budowa organów nie była zatem tylko przeniesieniem i rekonstrukcją instrumentu niemieckiego, lecz stworzono nowy instrument o indywidualnej dyspozycji.
DYSPOZYCJA ORGANÓW W LATACH 2000-2009
|
Manuał I
1. Burdon 16' 2. Pryncypał 8' 3. Dolce 8' 4. Hohlflet 8' 5. Oktawa 4' 6. Flet 4' 7. Kwinta 2 2/3' 8. S. Oktawa 2' 9. Piccolo 2' 10. Mixtura 4x 2'
11. Trompet 8'
|
Manuał II
1. Pryncypał skrzyp. 8' 2. Salicet 8' 3. Vox coelestis 8' 4. Gedekt 8' 5. Pryncypałflet 4' 6. Aeolina 4' 7. Ruhrflet 4' 8. Nasard 2 2/3' 9. Blokflet 2' 10. Tercja 1 3/5' 11. Kwinta 1 1/3' 12. Flageolet 1' 13. Cymbał 4x 1'
14. Krumhorn 8'
|
Pedał
1. Pryncypał-bass 16' 2. Gamba-bass 16' 3. Sub-bass 16' 4. Zart-bass 16' 5. Kwinta 10 2/3' 6. Oktaw-bass 8' 7. Flet-bass 8' 8. Chorał-bass 4'+2'
9. Puzon 16'
|
Połączenia i urządzenia dodatkowe: I/P, II/P, II/I, II/I Super, II/I Sub, Tremolo, Crescendo.
W 2009 r. Antoni Szydłowski ponownie rozbudował organy, dodając obecny manuał II, którego niektóre głosy zostały umieszczone za ołtarzem głównym. Zamontowano używany stół gry firmy Walcker, do którego instalację elektryczną wykonał Remigiusz Cynar z Wrocławia.
Wiatrownice stożkowe. Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy organowej.
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
| Stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I
1. Burdon 16'
2. Pryncypał 8'
3. Dolce 8'
4. Fl. otwarty 8'
5. Oktawa 4'
6. Flet 4'
7. Kwinta 2 2/3'
8. S. Oktawa 2'
9. Piccolo 2'
10. Mixtura 4x 2'
11. Trompet 8'
I Super
II-I
III-I
III-I Sub
III-I Super
|
Manuał II
1. Flet kryty 8'
2. Fl. rurkowy 4'
3. Oktawa 2'
4. Kwinta 1 1/3'
5. Krumhorn 8'
Tremolo
Głosy za ołtarzem:
6. Gemshorn 8'
7. Flet 8'
8. Fugara 4'
9. Flet szpicz. 4'
10. Flautino 2'
III-II
|
Manuał III
1. Prync. skrz. 8'
2. Salicet 8'
3. Vox ceoles. 8'
4. Amabilis 8'
5. Prync. flet. 4'
6. Aeoline 4'
7. Fl. rurkowy 4'
8. Nasard 2 2/3'
9. Fl. blokowy 2'
10. Tercja 1 3/5'
11. Kwinta 1 1/3'
12. Flageolet 1'
13. Acuta 4x
14. Obój 8'
III Sub
III Super
Tremolo
|
Pedał
1. Pryncypał 16'
2. Gamba 16'
3. Subbas 16'
4. Echo 16'
5. Kwinta 10 2/3'
6. Oktawa 8'
7. Flet 8'
8. Chorał 4'
9. Róg nocny 2'
10. Bombard 32' 11. Puzon 16' 12. Tuba 8'
I-P
II-P
III-P
|
Urządzenia dodatkowe: 2 wolne kombinacje, crescendo, żaluzja manuału III, generalny wyłącznik głosów językowych, wyłączniki indywidualne głosów językowych
Registry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti
| Prospekt części za ołtarzem głównym |
Zdjęcie prospektu: Krzysztof Sobieszczański www.bobola.prv.pl
Uzupełnienie informacji w opisie, pozostałe zdjęcia: Paweł Pasternak
|