»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Łódzkie » Łódź »

Łódź

Kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Mateusza (wielkie organy w kościele)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
60 3+P pneumatyczna pneumatyczna
Prospekt

Instrument zbudowany w 1928 r. przez firmę Rieger z Jägerndorf, Opus 2360. 60 rejestrów, traktura pneumatyczna. Instrument był wielokrotnie przebudowywany, m.in. wysunięto do przodu sekcję pedału oraz umieszczono ją symetrycznie po obydwu stronach pierwotnej szafy organowej.

Uzupełnione po zniszczeniach wojennych organy zachowały dużą część oryginalnych piszczałek, trakturę oraz oryginalny kontuar. Organy kościoła ewangelickiego św. Mateusza w Łodzi są jednym z najcenniejszych instrumentów koncertowych na terenie miasta.

Skala manuałów: C-g3(g4). Skala pedału: C-f1. Kolorystyka manubriów: manuał I - białe, manuał II - różowe, manuał III -zielone, pedał - niebieskie. Rejestry o numerach 1-14, 30-45 oraz 70-77 znajdują się po prawej stronie kontuaru, natomiast 15-29, 46-60 oraz 61-69 - po lewej.

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manual I
1. Principal 16'
2. Principal 8'
3. Gedeckt 8'
4. Fugara 8'
5. Hohlflöte 8'
6. Rohrflöte 4'
7. Oktave 4'
8. Viola 4'
9. Oktavin 2'
10. Rauschquinte 2x
11. Kornett 3-5x
12. Mixtur 5x 2 2/3' 1)
13. Fagott 16' 2)
14. Trompete 8' 3)
Manual II (żaluzja)
15. Bourdon 16'
16. Hornprincipal 8'
17. Gamba 8'
18. Quintatön 8'
19. Konzertflöte 8'
20. Lieblich Gedeckt 8'
21. Gemshorn 4'
22. Principal 4'
23. Wienerflöte 4'
24. Flageolet 2'
25. Quintflöte 2 2/3'
26. Terzflöte 1 3/5'
27. Scharff 3x 1'
28. Clarinette 8'
29. Geigenregal 4'

Tremulant II

Manual III (żaluzja)
30. Stillgedeckt 16'
31. Flötenprincipal 8'
32. Salicional 8'
33. Vox coelestis 8'
34. Fernflöte 8'
35. Rohrflöte 8'
36. Prästant 4'
37. Dolce 4'
38. Nachthorn 4'
39. Waldflöte 2'
40. Sifflöte 1'
41. Sesquialtera 2x 2 2/3'
42. Mixtur 4x 2 2/3'
43. Clairon 4'
44. Dulcian 16'
45. Oboe 8'

Tremulant III

Pedal
46. Principalbass 16'
47. Kontrabass 16'
48. Subbass 16'
49. Bourdonbass 16'
50. Echobass 16'
51. Quintbass 10 2/3'
52. Oktave 8'
53. Prästant 4' 4)
54. Gedeckt 8'
55. Flöte 4'
56. Rauschpfeife 4x 2 2/3'
57. Bombarde 16'
58. Basstrompete 8'
59. Oboe 8'
60. Clairon 4'
Połączenia
61. I-P
62. II-P
63. III-P
64. Super I
65. Super II-I
66. Super II
67. Super III-I
68. Super III-II
69. Super III
70. II-I
71. III-I
72. III-II
73. Sub II-I
74. Sub II
75. Sub III-I
76. Sub III-II
77. Sub III
Przyciski umieszczone pod I manuałem
Auslöser
Fr. Komb. I
Fr. Komb. II

Auslöser
Piano
Mezzoforte
Forte
Fortissimo
Tutti

Handregister ab
Rohrwerke
Aut.Pedal
Tremolo II Man.
Tremolo III Man.
Włączniki umieszczone nad klawiaturą pedałową
Normalkoppeln
Oktavkoppeln
III-Ped.
II-Ped.
I-Ped.
Koppeln ab Walze
Crescendo ab

Wałek crescendo (1-12)
Schweller II M.
Schweller III.M.

I ab
16' ab
Tutti
1) nieoryginalna, w brzmieniu bardziej północnoniemiecka niż romantyczna
2) nieoryginalny, wcześniej stała tu prawdopodobnie mikstura, Scharff lub Cymbel
3) brak piszczałek
4) nieoryginalny
Zdjęcie: Jakub Garbacz
16.10.2003
Krzysztof Urbaniak