»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Łódzkie » Łódź »

Łódź

Bazylika archikatedralna św. Stanisława Kostki (organy duże)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
58 4+P mechaniczna elektryczna
prospekt

Do roku 1971 (w którym miejsce miał poważny pożar katedry) znajdowały się na głównym chórze duże organy zbudowane przez Dominika Biernackiego. Uległy one niemal całkowitemu zniszczeniu w czasie pożaru. Ustalając plany odbudowy katedry podjęto decyzję o budowie nowych organów. Dzięki osobistym kontaktom ówczesnego biskupa, ks. Józefa Rozwadowskiego otrzymano od Episkopatów Niemiec i Austrii obietnicę ufundowania dla katedry łódzkiej nowych organów. Budowy instrumentu podjęła się firma Eisenbarth (Passau).

Po kilkumiesięcznym montażu organy zostały oddane do użytku 3 września 1978 roku. Jest to instrument wysokiej klasy, w którym strona brzmieniowa, techniczna i rozplanowanie poszczególnych sekcji, a także struktura zewnętrzna budzą szczery podziw dla umiejętności firmy. Projekt dyspozycji jest całkowicie autorstwa firmy Eisenbarth. Dzięki znacznej wysokości nawy głównej możliwe było doskonałe rozplanowanie poszczególnych sekcji na czterech poziomach: pozytyw na balustradzie, nad stołem gry Brustwerk, nad nim sekcja Hauptwerku, na samej górze Schwellwerk (w żaluzji). Sekcja pedałowa jest tradycyjnie rozdzielona na dwie części za bocznymi wieżami prospektu. Strzelistość prospektu jest wzorowana na XVII wiecznych projektach.

W roku 2006 przebudowano trakturę registrową z pneumatycznej typu ssącego na elektromagnetyczną. Zainstalowano wówczas także pamięć kombinacji typu setzer. Prace powyższe wykonała Pracownia Organów Aleksandry Szczerbaniak z Łodzi oraz Sławomir Syjota (podzespoły elektroniczne).

Organy mają cztery manuały i pedał, wiatrownice klapowe, mechaniczną trakturę gry i elektromagnetyczną trakturę registrową, setzer na 512 kombinacji, dwie żaluzje, wałek crescendowy. Przyciski: Zestaw przycisków do obsługi setzera (A-H oraz 1-8), Przełączniki sekwencyjne +/-, Tutti, 2 x crescendo, Generalny wył. gł. Włączniki nożne: sekwencyjne +/-. Ogólna liczba głosów – 58.

stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
Hauptwerk
18. Prinzipal 16'
19. Prinzipal 8'
20. Amorosa 8'
21. Gemshorn 8'
22. Oktave 4'
23. Rohrflöte 4'
24. Quinte 2 2/3'
25. Oktave 2'
26. Cornett 5x 8'
27. Grossmixtur 5x 2'
28. Kleinmixtur 4x 1'
29. Trompete 16'
30. Trompete 8'

31. II/I
32. III/I
33. IV/I

Manuał II
Positiv
34. Koppel 8'
35. Quintadena 8'
36. Praestant 4'
37. Blockflöte 4'
38. Nasat 2 2/3'
39. Terz 1 3/5'
40. Schwegel 2'
41. Flageolett 1'
42. Scharff 4x 2/3'
43. Holzdulzian 16'
44. Cromorne 8'

45. Tremulant

46. III/II
47. IV/II

Manuał III
Schwellwerk
48. Rohrgedeckt 16'
49. Prinzipal 8'
50. Flute harm. 8'
51. Gamba 8'
52. Viola celeste 8'
53. Weitprinzipal 4'
54. Dulzflöte 4'
55. Waldflöte 2'
56. Terzsept. 1 3/5'+1 1/7'
57. Fourniture 5x 1 1/3'
58. Basson 16'
59. Trompete 8'
60. Franz. oboe 8'
61. Clairon 4'

62. Tremulant

Manuał IV
Brustwerk
63. Liebl. gedackt 8'
64. Salicional 8'
65. Holzflöte 4'
66. Prinzipal 2'
67. Quinte 1 1/3'
68. Cimbel 3x 1/2'
69. Vox humana 8'

70. Tremulant

Pedał
1. Prinzipal 32'
2. Prinzipal 16'
3. Subbass 16'
4. Oktavbass 8'
5. Ged. flöte 8'
6. Choralbass 4'
7. Rohrpfeife 2'
8. Basszink 3x 5 1/3'
9. Mixtur 5x 2 2/3'
10. Bombarde 32'
11. Posaune 16'
12. Trompete 8'
13. Clarine 4'

14. I/P
15. II/P
16. III/P
17. IV/P

zdjęcia: Jakub Garbacz
24.04.2007
Jakub Garbacz