organy.art.pl » Instrumenty » Pomorskie » Jastrzębia Góra »Jastrzębia GóraKościół Jezuitów
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
76 |
4+P |
mechaniczna |
elektryczna |
| Prospekt |
Organy wybudowała w latach 60. firma Kemper z Lubeki. Do Polski zostały sprowadzone z kościoła św. Katarzyny w Hamburgu i są tutaj montowane przez organmistrza Michała Klepackiego.
Instrument działa w oparciu o trakturę mechaniczną ze wspomaganiem elektrycznym, której długość w połączeniu z sekcją Oberwerku wynosi blisko 16 metrów, wiatrownice klapowo-zasuwowe. Sekcja Pedału (podział na strony C i Cis) i Hauptwerku posiadają po dwie wiatrownice sprzężone (naciśnięcie klawisza powoduje otwarcie się dwu klap na wiatrownicach w sekcji).Traktura registratury jest elektryczna, co pozwoliło na zastosowanie setzera. Sześć miechów pływakowych obsługują cztery węgierskiej produkcji cichobieżne dmuchawy. Wszystkie kondukty zostały wykonane z drewna. Organy otrzymały nową szafę, opartą na metalowej konstrukcji, której wysokość dochodzi do 15 metrów.
Dyspozycja, brzmienie jak zarówno rozmieszczenie sekcji oparte jest na wzorcach północno-niemieckich. W dyspozycji możemy odnaleźć całą gamę pryncypałów od 32 stóp począwszy, kończąc na 1 stopie, wiele zróżnicowanych brzmieniem mikstur od mikstur z sekcji Oberwerku, poprzez mocne mikstury z Hauptwerku, kontrastowy Scharff z Rückpositivu, po ostry Zwergzimbel z Brustwerku.
Sekcja Pedału została rozmieszczona po bokach instrumentu i posiada wyjątkowo samodzielną dyspozycję, nadającą solidnego brzmienia w Organo Pleno jak i pozwalającą prowadzić partie solowe.Pryncypały z tej sekcji posiadają pełne brzmienie i równą intonację.
Sekcja Rückpositivu została umieszczona na platformie za kontuarem, posiada dyspozycję o szerokich możliwościach brzmieniowych. Podstawą tutaj jest Pryncypał 8', którego piszczałki zdobią prospekt. Całość stanowi klasyczny barokowy północno-niemiecki pozytyw zwieńczony ostrą miksturą. Sekcję tę obsługuje I manuał.
Sekcja Hauptwerku została umieszczona wysoko nad kontuarem, w samym centrum instrumentu. Jej brzmienie opiera się na 16-stopowym pryncypale. W dyspozycji obok rodziny pryncypałów możemy znaleźć pięć fletów i całą gamę trompetów, z dodanym w czasie przeniesienia Trompetem horyzontalnym 8'. Całość brzmi bardzo potężnie z wielką 8-chórową miksturą na czele. Sekcję tę obsługuje II manuał.
Sekcja Oberwerku została umieszczona najdalej w stosunku od kontuaru, bo nad Hauptwerkiem, pod samym sklepieniem kościoła. Oberwerk stanowi wyjątek na tle całego instrumentu, ponieważ został zamknięty w szafie ekspresyjnej, a głosy znajdujące się w nim mają łagodną intonację, co w całości nadaje ściśle romantyczny charakter wraz z Celestą włącznie. Sekcję tę obsługuje III manuał.
W końcu sekcja Brustwerku została umieszczona tuż nad kontuarem i jest typową sekcją o tej nazwie z jednym 8-stopowym krytym głosem labialnym, zwieńczona dwoma ostrymi miksturami i trzema głosami językowymi wywodzącymi się z rodziny regałowej. Sekcję tę obsługuje IV manuał.
Prospekt nie posiada żadnych dekoracji, a dzieląc go na trzy części (tj. Pedał, Rückpositiv, Hauptwerk) zostały w nim rozmieszczone pryncypały z poszczególnych sekcji.
Instrument razem posiada 76 samodzielnych głosów, w tym 18 językowych, dwa 32-stopowe. Skala manuałów: C-g3, skala pedału: C-f1.
| Kontuar |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I 1. Prinzipal 8'
2. Gedackt 8'
3. Quintadena 8'
4. Rohrflöte 4'
5. Oktave 4'
6. Quinte 2 2/3'
7. Oktave 2'
8. Terz 1 3/5'
9. Spitzquinte 1 1/3'
10. Sifflöte 1'
11. Scharff 5-6f.
12. Dulcian 16'
13. Regal 8'
14. Zarttrompete 8'
15. Tremulant
|
Manuał II 1. Prinzipal 16'
2. Pommer 16'
3. Oktave 8'
4. Spitzflöte 8'
5. Trichterflöte 8'
6. Quinte 5 1/3'
7. Oktave 4'
8. Nachthorn 4'
9. Quinte 2 2/3'
10. Flachflöte 2'
11. Oktave 2'
12. Terzian 2f.
13. Mixtur 6-8f.
14. Scharff 4f.
15. Trompete 16'
16. Trompete 8'
17. Trompete 4'
18. Trompete span. 8'*
|
Manuał III 1. Gedackt 16'
2. Prinzipal 8'
3. Rohrflöte 8'
4. Spitzgambe 8'
5. Celeste 8'
6. Oktave 4'
7. Schw.-flöte 4'
8. Nasat 2 2/3'
9. Flöt-oktave 2'
10. Glockenton 1/2'
11. Cornett 5f.
12. Quintzimbel 2f.
13. Fernmixtur 4f.
14. Rankett 16'
15. Oboe 8'
16. Vox humana 8'
17. Tremulant
|
|
Manuał IV 1. Holzgedackt 8'
2. Holzprinzipal 4'**
3. Quintade 4'
4. Spitzflöte 2'
5. Quinte 1 1/3'
6. Sesquialtera 2f.
7. Scharff 3f.
8. Zwergzimbel 5f.
9. Geigenregal 16'
10. Krummhorn 8'
11. Knopfregal 8'
12. Tremulant
|
Pedał 1. Prinzipal 32'***
2. Subbass 16'
3. Prinzipal 16'
4. Quinte 10 2/3'
5. Oktave 8'
6. Gedackt 8'
7. Oktave 4'
8. Blockflöte 4'
9. Bauernflöte 1'
10. Nachthorn 2'
11. Mixtur 6-8f.
12. Rauschpfeife 3f.
13. Posaune 16'
14. Fagott 32'
15. Trompete 8'
16. Dulcian 16'
17. Trompete 4'
18. Tremulant
|
|
* - pierwotnie manubrium Tremulant
** - nowe piszczałki metalowe.
*** - C-E drewniany, F-f' w prospekcie metalowy.
Połączenia:
BW/HW, OW/HW, RP/HW, OW/RP, BW/RP, HW/Ped, RP/Ped, OW/Ped, BW/Ped.
Glocken 8', Glocken 4', Xilophon
Setzer - 1000 kombinacji.
Crescendo (pierwotnie Brustwerk Schweller), Oberwerk Schweller.
| Piszczałki Pryncypału 32' |
Opis sporządzony na podstawie rozmowy z organmistrzami. [PZ]
06.07.2008 | Maksymilian Święch |
|