»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Dolnośląskie » Bolesławiec »

Bolesławiec

Kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
40 3+P elektro-pneumatyczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Kościół został zbudowany w latach 1752-1756 na miejscu dawnego zamku królewskiego. Funkcjonował on jako świątynia ewangelicka. 8 listopada, w pierwszy Adwent 1756 r., w obecności wszystkich bolesławieckich mieszkańców i notabli odbyła się uroczystość konsekracji nowego ewangelickiego kościoła parafialnego.

W latach 1834-1835 do północno-wschodniej ściany kościoła dostawiono piaskowcową wieżę o wysokości 73 m, o neogotyckiej formie z bogatym detalem kamieniarskim. Twórcą wieży był pochodzący z Bolesławca F. E. Gansel, późniejszy twórca słynnego wiaduktu nad Bobrem.

W 1945 kościół był nadal użytkowany przez nieliczną wspólnotę ewangelicką. Z uwagi na trudności finansowe kościół został przejęty przez władze państwowe PRL i zamieniony na magazyn Bolesławieckiej Fabryki Fiolek i Ampułek "POLFA". W latach sześćdziesiątych XX w. kościół pozostawiony bez dozoru uległ dewastacji w około 70%.

W roku 1969 w wyniku starań ks. Arcybiskupa Bolesława Kominka władze państwowe przekazały kościół w dzierżawę na 39 lat na cele kultu religijnego. Do odbudowy kościoła został skierowany ks. kanonik Edward Bober. 25.12.1969 r. jako pierwsza Msza Św. zostaje odprawiona pasterka.

01.05.1970 erygowano parafię pod wezwaniem Matki Bożej Nieustającej Pomocy, a 18.04.1971 kościół został poświęcony przez Arcybiskupa Bolesława Kominka.

W byłym kościele ewangelickim pierwsze organy wybudował w 1782 roku miejscowy organmistrz Samuel Gottlieb Edelmann (1753-1817).

W 1940 roku nowe organy wybudowała firma Sauer z Frankfurtu nad Odrą i oznaczyła je jako op. 1631. Po 1945 r. organy te zostały oddane innej parafii.

W czasie odbudowy kościoła, w 1976 r. obecne organy zbudowała firma braci Broszko. Latem 2007 roku organy przeszły generalny remont (również Broszko). Wymieniono m.in. wszystkie mieszki oraz dmuchawę. Całość gruntownie wyczyszczono.

Kontuar wolno stojący. Grający siedzi przodem do ołtarza i dodatkowo obserwuje ołtarz przez dwa lustra ze względu na dużą wysokość chóru.

W prospekcie piszczałki Pryncypałbasu 16' od Fis, Pryncypału (I man.) i Oktawbasu. II manuał zamknięty w szafie ekspresyjnej.

Stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Pryncypał 8'
2. Kozi róg 8'
3. Podwójny flet 8'
4. Oktawa 4'
5. Fugara 4'
6. Nocny róg 4'
7. Kwinta 2 2/3'
8. Oktawa 2'
9. Mikstura 4-5 chór
10. Trąbka 8'

II-I
III-I
II-I sup
Manuał II
1. Łagodny flet 16'
2. Pryncypał flet 8'
3. Portunal 8'
4. Salicet 8'
5. Pryncypał 4'
6. Flet rurkowy 4'
7. Nazard 2 2/3'
8. Flet leśny 2'
9. Tercja 1 3/5'
10. Siflet 1'
11. Kornet 3 chór [3 1/5' + 2 2/3' + 2']
12. Szarf 4 chór
13. Krummhorn 8'

III-II
Sup. II
Tremolo II
Manuał III
1. Flet kryty 8'
2. Aeolina 8'
3. Prestant 4'
4. Trawersflet 4'
5. Pikolo 2'
6. Kwinta 1 1/3'
7. Flażolet 1'
8. Cymbel 3 chór
9. Obój 8'

Tremolo III
Pedał
1. Prync. Bas 16'
2. Subbas 16'
3. Kwintbas 10 2/3'
4. Oktawbas 8'
5. Fletbas 8'
6. Chorałbas 4'+2'
7. Mikstura 4 chór
8. Puzon 16'

I-ped.
II-ped.
III-ped.
Kombinacje stałe: P, F, T (bez połączeń superoktawowych), GT (Tutti z połączeniami superoktawowymi - jako włącznik nożny)
Crescendo
3 wolne kombinacje - jako włączniki ręczne i nożne
Automat pedału, Rejestry do WK, włącznik głosów językowych
Informacje o historii kościoła – materiały archiwalne parafii

[PZ]

08.07.2009
Wojciech Mazur