organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »KrakówKościół św. Jana Chrzciciela (Prądnik Czerwony)
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
42 |
3+P |
mechaniczna |
elektryczna |
| Prospekt |
Modernistyczny kościół parafialny, wzniesiony w latach: 1984-1989, został zaprojektowany przez Wojciecha Obtułowicza. W latach: 2007-2008 firma Mariana Majchera zamontowała w świątyni organy, które poprzednio znajdowały się w barokowym kościele OO. Augustianów w Norymberdze (Niemcy).
ORYGINALNA DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I Hauptwerk
Quintade 16’ Prästant 8’ Oktave 4’ Super-oktave 2’ Rausch-pfeife 3-fach Mixtur 6-8-fach Spill-gedackt 8’ Flachflöte 4’ Nasat 2 2/3’
Trompete 16’ Trompete 8’
OW/HW BW/HW |
Manuał II Oberwerk
Holzflöte 8’ Prinzipal 4’ Oktave 2’ Super-oktave 1’ Scharff 4-6-fach Rohrflöte 8’ Koppelflöte 4’ Waldflöte 2’ Sesquilatera 2-fach Septime 1 1/7’
Dulcian 16’ Krumm-horn 8’
Tremulant
BW/OW |
Manuał III Brustwerk
Holz-gedackt 8’ Blockflöte 4’ Prinzipal 2’ Quinte 1 1/3’ Zimbel 3-fach
Vox humana 8’
Tremulant |
Pedal
Prinzipal 16’ Oktavbaß 8’ Oktave 4’ Hintersatz 5-fach Subbaß 16’ Quintbaß 10 2/3’ Gedackt-pommer 8’ Rohrpfeife 4’ Rausch-pfeife 2-fach
Posaune 16’ Trompete 8’ Klarine 4’ Kornett 2’
HW/Pedal OW/Pedal BW/Pedal |
Podczas montażu w Krakowie zasadniczą ingerencją w oryginalną dyspozycję była wymiana sekcji Oberwerk na Schwellwerk. Równocześnie nowo powstałej sekcji nadano charakter romantyczny na skutek wyposażenia jej w nowe głosy, nie figurujące w pierwotnej koncepcji instrumentu. Ponadto wykonano wówczas nową szafę organową wraz z architektonicznym, pięcioosiowym prospektem o symetrycznym układzie pól piszczałkowych. Aktualnie organy posiadają mechaniczną trakturę gry oraz elektryczny system uruchamiania rejestrów, współpracujący z elektronicznym systemem pamięci typu Setzer. Stół gry wbudowany jest centralnie w cokół szafy organowej.
Skala organów – 3 manuały: C-g3; pedał: C-f1.
Kolejność głosów w dyspozycji i nazwy głosów – oryginalne.
| Stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I Hauptwerk 1. Quintade 16'
2. Prästant 8'
3. Oktave 4'
4. Super-oktave 2'
5. Kornet 3f 2 2/3'
6. Mixtur 6-8 fach
7. Spillgedackt 8'
8. Flachflöte 4'
9. Nasat 2 2/3'
10. Trompete 16'
11. Trompete 8'
SW/HW
BW/HW
|
Manuał II Schwellwerk 1. Flûte 16'
2. Gambe 8'
3. Voix céleste 8'
4. Flûte octaviante 4'
5. Octavin 2'
6. Plein-Jeu III-VI
7. Flûte harmonique 8'
8. Bourdon 8'
9. Cor de Nuit 4'
10. Basson 16'
11. Hautbois 8'
12. Trompette Harmonique 8'
BW/SW
Tremulant
|
Manuał III Brustwerk 1. Holzgedackt 8'
2. Blockflöte 4'
3. Prinzipal 2'
4. Quinte 1 1/3'
5. Sesquialtera 2f
6. Vox humana 8'
Tremulant
|
Pedał
1. Prinzipal 16'
2. Oktavbaβ 8'
3. Oktave 4'
4. Hintersatz 5-fach
5. Subbaβ 16'
6. Quintbaβ 10 2/3'
7. Gedackt-pommer 8'
8. Rohrpfeife 4'
9. Raush-pfeife 2-fach
10. Posaune 16'
11. Trompete 8'
12. Klarine 4'
13. Kornett 2'
HW/Pedal
SW/Pedal
BW/Pedal
|
Tutti;
Dźwignie nożne: Crescendo (wałek), Żaluzja (Schwellwerk).
Opracowanie opisu: Bartłomiej Kopff, Piotr Matoga.
Zdjęcie prospektu pochodzi ze zbiorów parafii.
|