»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Wielkopolskie » Poznań »

Poznań

Kościół św. Franciszka Serafickiego (OO. Franciszkanów-Bernardynów)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
21 2+P pneumatyczna pneumatyczna
Prospekt

Obecny, barokowy kościół klasztorny, wzniesiony zasadniczo w latach: 1658-1668, nie jest pierwszą fundacją bernardynów w Poznaniu. Wcześniejsza, XV-wieczna świątynia została zniszczona przez wojska szwedzkie w 1655 roku. Podczas drugiej wojny światowej istniejący kościół zamieniono na pracownię malarską, natomiast w 1945 roku, w skutek działań wojennych, budynek uległ poważnym uszkodzeniom. Odbudowę świątyni prowadzono sukcesywnie w latach: 1948-1971. 

Organy nieistniejące

Instrument w chórze zakonnym

W księgach klasztornych z końca XVII wieku zawarta jest następująca notatka: Organa etam […] hoc anno [1693 – przypis autora] perfecit Pr Antonio Glogoviensis, quo ad Sacristiam locata. Z przytoczonego zapisu wynika, że niejaki brat Antoni z Głogowa w 1693 roku zbudował organy usytuowane w sąsiedztwie zakrystii, a więc zapewne w chórze zakonnym. Można przypuszczać, iż ów brat Antoni był zakonnikiem bernardyńskim. Dalsze dzieje wspomnianego instrumentu pozostają nieznane.

Instrument w nawie głównej

W latach: 1742-1747 na chórze muzycznym powstały nowe organy, będące największym tego typu obiektem na terenie wielkopolskiej prowincji zakonu i jednym ze znaczniejszych na obszarze ówczesnej Polski. Twórcą instrumentu był znany organmistrz Michael Engler Młodszy z Brzegu (1688-1760). Warto w tym miejscu wspomnieć, że organy kosztowały łącznie 3 320 talarów. Prace przy dekoracji prospektu finalizowano prawdopodobnie jeszcze w 1748 roku. Prospekt ten nawiązywał do tradycji śląskich; jego kompozycja była podporządkowana architekturze empory chórowej oraz centralnemu oknu w zachodniej fasadzie kościoła. Poniżej wspomnianego okna umieszczono niewielkie segmenty piszczałkowe, rozszerzające się perspektywicznie ku bocznym partiom prospektu, które z kolei zostały zaakcentowane okazałymi wieżami piszczałkowymi wspartymi na rzeźbach atlantów. W balustradę chóru muzycznego wbudowano pozytyw przedni o trójosiowym prospekcie, składającym się z niższego pola środkowego flankowanego wyższymi segmentami bocznymi.

W dziele Carla Gottfrieda Meyera zatytułowanym Sammlung einiger Nachrichten von berühmten Orgelwerken in Deutschland, a wydanym we Wrocławiu w 1757 roku, znaleźć można następującą dyspozycję omawianego instrumentu:

DYSPOZYCJA ORGANÓW M. ENGLERA
 
Manuał I
Główny
Bourdonflöte 16’
Prinzipal 8’
Flöte 8’
Salicional 8’
Gemshorn 8’
Octava 4’
Salicional 4’
Nachthorn 4’
Quinta 3’
Superoctava 2’
Sesquialtera einfach
Zimbel 2-chörig
Mixtur 6-chörig
Trompete 8’
Vox humana 8’
Manuał II
Pozytyw
Prinzipal 8’
Quintatön 8’
Gemshorn 8’
Octava 4’
Flaut amabile 4’
Flaut allemande 4’
Salicional 4’
Superoctava 2’
Sedecima 1’
Mixtur 3-chörig
Pedał

Prinzipal 16’
Sub-Bass 16’
Salicional 16’
Flöte 8’
Gemshorn 8’
Octava 4’
Cornet-Bass 2’
Mixtur 5-chörig
Posaune 16’
Trompete 8’
Zimbelstern
Paukenregister
Sperrventil
Koppeln (II-I, I-P?)
Kalkantenglocke

Warto wspomnieć, że w pierwszej połowie XIX stulecia o przejęcie organów M. Englera starały się dwa poznańskie kościoły: św. Marii Magdaleny i św. Antoniego z Padwy (franciszkański), jednak ostatecznie translokacja nie została zrealizowana. Instrument bernardyński zachował się do pierwszej połowy XX wieku, aczkolwiek można przypuszczać, że w ciągu swej historii był przebudowywany, bądź przynajmniej poddawany remontom. Przed 1945 rokiem na chórze muzycznym pozostała jedynie obudowa wraz z pozbawionym piszczałek prospektem. W lutym 1945 roku obiekt ten uległ zagładzie na skutek działań wojennych, które zrujnowały główną nawę kościoła. Obecnie jedynym reliktem owych organów są trzy konsole w balustradzie empory muzycznej, będące pozostałościami dawnego pozytywu przedniego.  

Organy zachowane

Aktualnie w kościele mieści się instrument o romantycznej dyspozycji, sprowadzony w 1952 roku z nieokreślonego kościoła ewangelickiego. Neobarokowy prospekt organowy datowany jest w Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce na drugą połowę XIX wieku, aczkolwiek niewykluczone, że jest on współczesny samym organom, pochodzącym zapewne z początku XX stulecia. Zasadnicza, górna kondygnacja wspomnianego prospektu pełni funkcję dekoracyjną, bowiem wiatrownice z piszczałkami ulokowane są na poziome cokołu.

Prospekt organowy neobarokowy, architektoniczny, jednosekcyjny, siedmioosiowy. W partii cokołowej trzy płaskie pola piszczałkowe. Prospekt złożony z wydatnej, półkoliście zarysowanej wieży centralnej i trójkątnych wież bocznych. Wieże wsparte na konsolach. Między wieżami i na skraju prospektu płaskie pola piszczałkowe (skrajne – dwukondygnacyjne). W zwieńczeniu wież odcinki belkowania. Na wieżach bocznych ażurowe latarnie. Płaskie pola zwieńczone gzymsami. Zwieńczenie wzbogacone ażurowymi ornamentami. Prospekt flankowany rzeźbionymi uszakami. W polach piszczałkowych ażurowe kotarki i ornamenty przesłaniające częściowo nogi piszczałek prospektowych. Prospekt polichromowany. Detal snycerski złocony.

Stół gry wolnostojący. Wiatrownice stożkowe. Dmuchawa elektryczna.

Skala organów - 2 manuały: C-f3; pedał: C-d1.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Bordun 16'
2. Principal 8'
3. Gamba 8'
4. Doppel flöte 8'
5. Flûte harmon 8'
6. Gemshorn 4'
7. Octave 4'
8. Rausch quinte 2 2/3' & 2'
9. Mixtur 2-3 fach
Manuał II
1. Geigen principal 8'
2. Salicet 8'
3. Liebl. Gedackt 8'
4. Portunal flöte 8'
5. Aeoline 8'
6. Voix céleste 8'
7. Violine 4'
8. Flauto traverso 4'
Pedał
1. Violon 16'
2. Subbass 16'
3. Violoncello 8'
4. Octavbass 8'
Połączenia: Manual coppel, Pedal coppel I, Pedal coppel II.
Urządzenia dodatkowe:
1) włączniki pod klawiaturą I manuału: 0 (kasownik), T, F, P, ślady po dwóch zlikwidowanych włącznikach;
2) dźwignia nożna: Crescendo.
Cokół prospektu
Niezachowane organy M. Englera (l. 1742-1747)

Bibliografia:
Leopold Czachorowski, "Organmistrzowie śląscy i śląskie firmy organowe działające w Wielkim Księstwie Poznańskim" [w:] red. Julian Gembalski, "Organy na Śląsku II", Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2000, s. 231-232, 235;
Jerzy Gołos, "Polskie organy i muzyka organowa", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1972, s. 236, 272, 347-348;
Jerzy Gołos, "The Polish Organ", Sutkowski Edition, Warszawa 1992, s. 188, 372, 471;
Jerzy Gołos, "Zarys historii budowy organów w Polsce", Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz 1966, s. 159, 181, 201;
Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, "Rejestr zabytków nieruchomych – województwo poznańskie", s. 156;
red. Zofia Kurzawa i Andrzej Kusztelski, "Katalog Zabytków Sztuki w Polsce" (seria nowa), tom VII - Miasto Poznań, część II - Kościoły i klasztory Śródmieścia 1, s. 107.

10.08.2010
Piotr Matoga