organy.art.pl » Instrumenty » Śląskie » Rogów »RogówKosciół Najświętszego Serca Pana Jezusa
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
18 |
2+P |
pneumatyczna |
pneumatyczna |
W latach 50. XX w. firma Józef Ludwig & Ludwik Kuźnik z Rybnika zmontowała instrument w znacznej części z elementów pozyskanych z innych starszych organów. Są to przede wszystkim wiatrownice i piszczałki. Szafa z prospektem oraz kontuar z pracowni Bronisława Komorowskiego są współczesne. Nie zachowały się żadne zapiski przybliżające historię tych organów, Jedynie niektóre pozycje książkowe traktujące o organach na Śląsku informują jedynie o istnieniu wspomnianej firmy oraz o zakresie jej działalności. Natomiast z dogłębnych oględzin wnętrza organów nasuwa się jednoznaczny wniosek, że owe starsze części, a więc wiatrownice oraz piszczałki są autorstwa świdnickiej firmy Schlag & Söhne. W katalogu firmowym Schlaga widnieje zapisek informujący, że właśnie firma Schlag & Söhne wybudowała w Rogowie organy w roku 1897 (Rogau O. -S. kath. K. 1897). Wiadomo także, że od 1890 r. firma Schlag & Sóhne zaczęła budować organy z trakturą pneumatyczną, w których do 1900 r. stosowała wiatrownice skrzyniowe (upustowe). Nasuwa się więc wniosek, że organy Schlaga z 1897 r., które mieściły się w dawnym rogowskim kościele zniszczonym podczas II wojny światowej, posiadały wiatrownice właśnie skrzyniowe. Analogiczne wiatrownice wraz z piszczałkami znajdują się w obecnym instrumencie, więc można przypuszczać nawet, że to właśnie dawny instrument Schlaga, w nieco zmienionej postaci, znalazł miejsce w nowym kościele i służy do chwili obecnej.
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I 1. Bourdon 16'
2. Pryncypał 8'
3. Pryncypał skrzypcowy 8'
4. Hohlflet (całość metal, pierwsza oktawa kryta) 8'
5. Gamba 8'
6. Oktawa 4'
7. Rurflet (baczki i bródki jak w Kwintadenie, rurki do wewnątrz) 4'
8. Kwinta 2 2/3' (faktycznie Mikstura 3 ch)
|
Manuał II 1. Gedekt 8'
2. Salicet 8'
3. Aeolina 8' (faktycznie Fugara 4'
4. Traversflet 4'
5. Oktawa 2'
6. Progressio 2 - 3 ch (2 2/3' + 2', trzeci chór od c1 również 2')
|
Pedał 1. Violon (drewno) 16'
2. Subbas 16'
3. Oktawbas 8'
4. Cello 8'
|
Połączenia: I - P, II - P, II - I, Sub II - I, Super II - I (nierealny), Super I (nierealny) Kombinacje stałe: P, MF, F, T Crescendo, APP, Żaluzja II man, Tremolo II man.
Badania własne
19.12.2010 | Arkadiusz Popławski |
|