»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Lubelskie » Lublin »

Lublin

Kościół św. Antoniego Padewskiego

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
29 2+P elektryczna elektryczna

Organy w kościele św. Antoniego Padewskiego w Lublinie to jeden z tych instrumentów, które zapoczątkowały epokę sprowadzania używanych organów z zagranicy. Była to jakaś propozycja między budową nowych organów a korzystaniem z elektronicznych substytutów.

Instrument ten pochodzi z 1948 roku, grał w miejscowości Holfeld w Niemczech (Bawaria). Instrument ma 29 głosów (w tym 3 głosy językowe) rozmieszczonych na 2 manuały i pedał z czego 3 są transmitowane, jest to: Holflet 8’ z głównego manuału, który gra jako Bassflet 8’ w pedale, Trąbka 8’, która jako Trąbka 8’ gra w pedale, jak również i głos Blokflet 2’. Szafa organowa została rozdzielona na 2 człony ze względu na warunki architektoniczne na chórze kościoła Św. Antoniego. Organy mają elektryczną trakturę gry i rejestracji, wiatrownice stożkowe oraz 2 miechy: jeden fałdowy dla manuału głównego i klawiatury pedałowej oraz drugi pływakowy dla manuału II.

Ich dyspozycja została nieco zmieniona w zestawieniu z oryginałem; poprzednio w manuale głównym z głosów 8’ poza Pryncypałem  był Gemshorn i Salicjonał, w manuale II natomiast znajdowały się aż 2 głosy fletowe o stożkowym kształcie piszczałek, czyli Blokflet i Flet leśny, a także Cymbel tercjowy, bardzo charakterystyczny dla ówczesnego budownictwa organowego w Niemczech. Obecna dyspozycja została pomyślana pod kątem nie tylko liturgicznego wykorzystania tego instrumentu. W manuale I został wprowadzony Holflet 8’ i Kwintaton 8’ oraz Blokflet 2’, do manuału II został przeniesiony Gemshorn 8’, Salicjonał został użyty razem z Gemshornem jako Unda Maris, zaś Flet leśny został wymieniony na Oktawę 2’, ponieważ piramida pryncypałów nie obejmowała pojedynczego dwustopowego pryncypału. Pozostałe głosy są oryginalne, ich stan zachowania jest bardzo dobry.

Przy najbliższych pracach remontowych uwzględnić trzeba będzie wymianę niektórych elektromagnesów, które stopniowo zaczynają ulegać awarii, co sprawia, że instrument potrafi być zawodny. Niemniej jego brzmienie jest interesujące i pozwala wykonywać nie tylko muzykę liturgiczną, ale i literaturę koncertową.

Przebudowa i montaż zostały rozpoczęte w listopadzie 1994 roku. W czerwcu 1996 roku organy zostały poświęcone w uroczystość odpustową św. Antoniego przez J. E. Abp Bolesława Pylaka.

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Still Pommer 16'
2. Horn Principal 8'
3. Quintatön 8'
4. Hohlflöte 8'
5. Octave 4'
6. Nachthorn 4'
7. Blockflöte 2'
8. Mixtur 4x1 1/3
9. Trompete 8'
Manuał II
1. Gedeckt 8'
2. Gämshorn 8'
3. Unda Maris 8'
4. Principal 4'
5. Rohrflöte 4'
6. Quinte 2 2/3’
7. Octave 2'
8. Terz 1 3/5'
9. Schwiegel 1'
10. Schalmei 8'
Pedał
1. Subbas 16'
2. Zartbass 16'
3. Kontrabass 16'
4. Octavbass 8'
5. Bassflöte 8' *
6. Choralbass 4'
7. Blockflöte 2' *
8. Posaune 16'
9. Trompete 8' *
*) transmisja z manuału I

II/I, Super II/I, Tremolo, I/Ped., II/Ped.,

Informacje dzięki uprzejmości Jerzego Kukli
www.antoni.kuria.lublin.pl
12.08.2011
Maciej Mikulski