»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Mazowieckie » Czersk »

Czersk

Kościół Przemienienia Pańskiego

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
14 2+P pneumatyczna pneumatyczna
Prospekt

Rozpoczynając rozważania na temat czerskiego instrumentarium organowego należy wspomnieć, że miejscowość ta ma ogromne znaczenie dla historii archidiecezji warszawskiej, tu bowiem w 1252 r. powstał archidiakonat. Warto również zatrzymać się nad kwestią rzekomych gotyckich organów, które miały znajdować się w Czersku. Otóż, jak podaje Jerzy Gołos, w 1244 r. organy w miejscowym kościele św. Piotra (na zamku) ufundował Konrad Mazowiecki. Autor przytacza treść odnośnego zapisu z 1728 r.: organum fixum, erexit Konradus dux Masoviae 1244. W rzeczywistości jednak zacytowana notatka, pochodząca z dzieła Wizytacje Archidiakonatu Warszawskiego Bpa S. Hozjusza[.] Rękopiśmienne wyciągi i notatki Ks. W. Kwiatkowskiego, nie znajduje się w toku narracji, lecz widnieje na tak zwanej fiszce (rodzaj zakładki z prywatnymi notatkami), sporządzonej przez rzeczonego ks. W. Kwiatkowskiego. Duchowny ów przypadkowo zestawił na jednym skrawku papieru wzmianki o: stabilnym instrumencie, dacie powstania świątyni w Czersku oraz osobie jej fundatora. Brak związku pomiędzy tymi informacjami wyraźnie sugeruje dzielący je przecinek. Ponadto Czersk został poważnie zniszczony podczas potopu szwedzkiego, co potwierdzają zapisy wizytacyjne z 1661 r., które nie wymieniają istnienia organów w żadnym ze zrujnowanych kościołów. Tak więc instrument wspomniany przez ks. W. Kwiatkowskiego w 1728 r. pochodził prawdopodobnie z końca XVII w.

Neobarokowy kościół Przemienienia Pańskiego wzniesiony został w latach 1805-1806 staraniem rządu pruskiego, jako swoiste zadośćuczynienie wobec parafii za zabranie jej wsi Linin. Gwoli ciekawostki wypada również odnotować fakt, iż do budowy świątyni użyto cegły pochodzącej z rozbiórki miejscowego zamku.

Obecnie wewnątrz kościoła znajdują się pneumatyczne organy o wiatrownicach stożkowych, zbudowane w 1912 r. przez firmę Dominika Biernackiego. Instrument ten nie był jednak wykonywany z przeznaczeniem dla czerskiej świątyni. Świadczy o tym już sama stylistyka prospektu (o elementach neoromańskich i neogotyckich), wyraźnie odbiegająca od neobarokowego wystroju wnętrza. Ponadto istnieje przesłanka, że organy te wybudowano z przeznaczeniem dla jednego z pomorskich kościołów, który został zniszczony podczas I wojny światowej. W 2006 r. instrument wyremontowała firma Włodzimierza Truszczyńskiego z Warszawy.

Prospekt organowy architektoniczny, o elementach neoromańskich i neogotyckich, jednosekcyjny, trójosiowy. Złożony z trzech pól piszczałkowych ujętych w arkady o łuku półkolistym. W zwieńczeniu pola centralnego wimperga z krzyżem na szczycie. Po bokach wimpergi i nad skrajnymi partiami prospektu pinakle. Prospekt utrzymany w kolorystyce ciemnego drewna. Detal snycerski złocony.

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Pryncypał 8'
2. Amabilis 8'
3. Bourdon 16'
4. Gamba 4'
5. Oktawa 4'
6. Trawersflet 4'
Manuał II
1. Salicet 8'
2. Aeolina 8'
3. Vox caelestis 8'
4. Major flet 8'
5. Dulcya 4'
Pedał
1. Subbas 16'
2. Oktawbas 8'
3. Wiolonczela 8'
Połączenia: II-I, I-P, II-P, Oktawa-ped., Super-I.

Urządzenia dodatkowe:
1) Automat pedału;
2) Wiatr (obecnie tremolo);
3) Stałe kombinacje: P, F, T;
4) Dźwignia nożna: Crescendo.

Informacje od ks. proboszcza Jacka Broćka i organisty Zbigniewa Szczepaniaka;
Jerzy Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972, s. 35;
Wiktor Z. Łyjak, Organy w archidiakonacie warszawskim w XVII wieku – mity i fakty [w:] Mazowsze nr 15 (1/2002), s. 124;
http://www.czersk.org/pl/?str=kosciol

17.09.2011
Adam Grabowski