organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Lipnica Murowana »Lipnica MurowanaKościół św. Andrzeja Apostoła
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
13 |
1+P |
mechaniczna |
mechaniczna |
| Prospekt |
Lipnicka fara została wzniesiona w 1364 r. z fundacji króla Kazimierza Wielkiego. Pierwsza wzmianka o organach w jej wnętrzu pochodzi z 1596 r. Instrument ten zapewne uległ zniszczeniu podczas potopu szwedzkiego. W 1730 r. w świątyni znajdowały się 10-głosowe organy, które 10 lat później zostały zniszczone w wyniku pożaru.
Obecne organy zostały zainstalowane w ramach odbudowy kościoła po kolejnym pożarze, który wybuchł w 1810 r. Zbudował je Jan Baranowski ze Starego Sącza w 1851 r. Data budowy, zapisana ołówkiem wewnątrz szafy organowej, została odkryta podczas ostatniej renowacji. Pierwszy remont instrumentu, o jakim mamy wiadomości, odbył się w 1883 r. W 1901 r. przy organach pracował Tomasz Fall ze Szczyrzyca, który z pewnością dokonał zmian w dyspozycji instrumentu. W czasie I wojny światowej Austriacy zarekwirowali piszczałki prospektowe na cele wojenne. Zastąpiono je później cynkowymi. W 1930 r. orzeczono, że organy znów wymagają remontu. Przeprowadzono go przed 1933 r.
W bliżej nieznanym czasie instrument naprawiał Wojciech Płata, organista z Łapczycy, zaś w 1961 r. naprawy przeprowadzał Ferdynand Smoleń z Lipnicy Górnej, który w latach późniejszych, jako mieszkaniec Krakowa, wykonał wraz synem Stanisławem wiele prac przy organach w diecezji tarnowskiej. Kolejny remont odbył się w 1975 r., jednak już w 1991 r. organy wyłączono z użytku i zastąpiono instrumentem elektronicznym. Dopiero w latach 2009-2011 nieczynny dotąd instrument doczekał się gruntownego remontu, przeprowadzonego w ramach prac renowacyjnych przy całej świątyni. Wykonał go Jan Jamróg z Ochodzy k. Krakowa.
Prospekt architektoniczny, w charakterze barokowy. Składa się z dwóch symetrycznych wieży skrajnych, założonych na trójkątnych konsolach, dwóch płaskich, niższych pól piszczałkowych i środkowej, półokrągłej wieżyczki. Poszczególne elementy zwieńczone uproszczonym belkowaniem. Na skromną dekorację snycerską składają się kotarki oraz dwa wolutowe spływy w części centralnej. Nad wieżyczką środkową umieszczone Oko Opatrzności w promienistej glorii. Całość prospektu polichromowana w kolorze umbry palonej, detal snycerski złocony.
Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Stół gry wbudowany w lewy bok szafy organowej.
Skala manuału: C-f3; skala pedału: C-d1 (głosy sekcji pedału repetują na f).
| Stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał
1. Pryncypał 8'
2. Unda maris 8'
3. Fl. major 8'
4. Octava 4'
5. Quinta 3'
6. Super octava 2'
7. Gamba 8'
8. Mixtura 2-chór.
9. Fl. minor 4'
10. Flauto 4'
|
|
Pedał
1. Subbas 16' (otwarty)
2. Flauto 8'
3. Bourdon 4'
|
|
Paweł Pasternak, Organy w Lipnicy Murowanej / Historia i stan obecny, [w:] Hosanna 2012, nr 1, s. 36-37 (tam też szczegółowa bibliografia)
Opis architektoniczny prospektu opracował Michał Kołodziej
01.08.2011 | Paweł Pasternak |
|