»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Mazowieckie » Warszawa »

Warszawa

Kościół św. Karola Boromeusza parafii św. Andrzeja Apostoła (Mirów)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
13 2+P pneumatyczna pneumatyczna
Prospekt

Organy zostały złożone przez firmę Biernackich z używanych części sprowadzonych z Wrocławia w 1957 roku. Początkowo posiadały 10 głosów oraz 1 manuał i pedał. Powiększone do 12 głosów w 1960 r. i poświęcone w 1962 roku. W nieznanym czasie dobudowano jeszcze jeden głos. W latach 90. XX w. Andrzej Nagalski zamontował nowy, dwumanuałowy stół gry, jednak nie dobudował planowanej 7-głosowej sekcji manuału II, wskutek czego w manuale tym funkcjonuje jedynie stałe połączenie Super I-II.

Prospekt niearchitektoniczny. Jeden miech pływakowy. Dźwignia do kalikowania nożnego i dmuchawa elektryczna. Stół gry wolnostojący; grający siedzi przodem do prezbiterium.

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.

Stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Bourdon 16'
2. Pryncypał 8'
3. Salicet 8'
4. Gamba 8'
5. Holflet 8'
6. Oktawa 4'
7. Rurflet 4'
8. Kwinta 2 2/3'
9. Super oktawa 2'
10. Mixtura 3-4 ch.

II-I

Manuał II
1. Gedeckt 8' (brak)
2. Vox Coelestis 8' (brak)
3. Gemshorn 4' (brak)
4. [brak manubrium]
5. Sesqui altera 2 ch. (brak)
6. Siflet 1' (brak)
7. Obój (brak)

[Super I-II] (włączone na stałe)
Pedał
1. Subbas 16'
2. Fletbas 8'
3. Cello 8'
4. Chorałbas 4' (brak)

I-P
II-P

Automat pedałowy, wolna kombinacja, Piano, Forte, Tutti

Oględziny własne
Jerzy Wierzbicki, Warszawskie organy kościelne po 1945 r.: budowa, konserwacja, stan obecny, Warszawa 1991 (praca magisterska)

24.05.2007
Klaudiusz Bieńko