»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »

Kraków

Kościół św. Katarzyny i św. Małgorzaty (OO. Augustianów - Kazimierz) - organy w prezbiterium

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
9 1+P mechaniczna mechaniczna
Prospekt

 

Organy na chórze muzycznym w prezbiterium zbudowane zostały w latach 1861-1867 przez Ignacego Wojciechowskiego za kwotę 1500 zł. W gazecie pt. „Głos narodu” z dnia 9 czerwca 1916 roku przekazana została następująca informacja na temat omawianego obiektu: „W kościele św. Katarzyny […] umieszczone są na chórku [w] prezbiterium, z lewej strony małe organy, o których organmistrz śp. Konstanty [Ignacy – przypis autora] Wojciechowski opowiadał z chlubą, że należały do najlepszych jego robót”.

Początkowo był to mechaniczny, ośmiogłosowy instrument, wyposażony jedynie w klawiaturę manuałową. Jednogłosowa sekcja pedału, złożona z głosu Subbas 16’, została dodana wtórnie, zaś jej piszczałki (należące do pierwszej, niższej oktawy) rozmieszczone zostały poziomo w tyle szafy, w miejscu powstałym na skutek usunięcia miecha i przeniesienia go na strych. Jeszcze w latach 60. XX wieku nad klawiaturą ręczną istniała częściowo zdarta kartka z napisem: „Żebr[owski] [Organmi]strz”. Według Mariana Machury to właśnie Żebrowski powiększył instrument o sekcję pedału. Istnieje jednakże hipoteza, iż dokonał tego Franciszek Kasprowicz, który pracował przy instrumencie w 1902 roku, o czym informuje napis na tylnej ścianie szafy organowej: „Fr. Kasprowicz 1.VIII, 1.IX 1902”. Przytoczone daty wyznaczają zapewne przedział czasowy, w jakim organmistrz ten działał w kościele św. Katarzyny. W latach 1976-1979 instrument przeszedł gruntowną konserwację, przeprowadzoną pod nadzorem Pracowni Konserwacji Zabytków w Krakowie.

Wszystkie głosy manuałowe wykonane są z metalu, przy czym Pryncypał 8’ (częściowo umieszczony w prospekcie) jest cynowy, zaś w piszczałkach pozostałych głosów zauważalna jest znaczna domieszka ołowiu. Stół gry wbudowany jest w cokół szafy organowej. Miech znajduje się na strychu kościoła i jest połączony z instrumentem za pomocą kanałów powietrznych.

Prospekt architektoniczny, jednosekcyjny, pięcioosiowy, zamknięty, neobarokowy. Założony na cokole o nieregularnym rzucie. Skrajne wieżyczki wyższe, oparte na wydatnych konsolach i zwieńczone asymetrycznym belkowaniem, na którym ustawione są stylizowane wazony. Część środkowa prospektu zwieńczona motywem stylizowanej liry. Stopy piszczałek prospektowych przysłonięte delikatnym ornamentem snycerskim. Prospekt flankują uszaki z dekoracją w formie stylizowanych liści akantu. Całość prospektu, łącznie ze snycerką, utrzymana jest w naturalnej kolorystyce drewna. Omawiany prospekt wykazuje bardzo bliskie podobieństwo do XVIII-wiecznej fasady organów w prezbiterium krakowskiej Bazyliki Mariackiej.

Skala organów – manuał: C-f3; pedał: C-c.

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał
Pryncypał 8' (prospekt)
Spitzflet 4'
Octava 4'
Mixtura 2-3ch (1' + 2/3')
Octava 2'
Quinte 2 2/3'
Flet major 8'
Portunal 8'
Pedał
Subbas 16'
Ogólny widok chóru muzycznego i organów
Opracowanie tekstu: Piotr Matoga
Zdjęcia: Konrad Zacharski

Bibliografia:
Jerzy Gołos, „Polskie organy i muzyka organowa”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1972, s. 319;
Jerzy Gołos, „The Polish Organ”, Sutkowski Edition, Warszawa 1992, s. 260-261;
Ernest Kubala, „Historia organów w kościele p.w. św. Katarzyny w Krakowie” [w:] „Organy i muzyka organowa VII”, Prace specjalne, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 1988, s. 42;
Marian Machura, „Zabytkowe organy w kościołach Krakowa”, praca dyplomowa wykonana w Katedrze Organów i Klawesynu PWSM w Krakowie pod kierunkiem prof. Bronisława Rutkowskiego, 1960 (maszynopis), s. 16-18;
Agnieszka Spiechowicz-Jędrys, „Kościół św. Katarzyny – Kraków-Kazimierz”, Wydawnictwo Turystyczne, Kraków 2006, s. 12-13.

08.10.2003
Michał Markuszewski