»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Warmińsko-Mazurskie » Frombork »

Frombork

Katedra (organy główne)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
51 4+P elektryczna elektryczna
Prospekt

Organy zbudowane zostały w latach 1683-1684 przez warsztat Daniela Nitrowskiego. Powstały z fundacji biskupa Michała Radziejowskiego, siostrzeńca Jana III Sobieskiego. Jako pamiątkę fundacji umieszczono na emporze chórowej herb fundatora. Kontrakt zawarty między organmistrzem a Kapitułą Warmińską podpisano 20 lutego 1683 roku i opiewał na sumę 7250 florenów. Polichromię i złocenia prospektu wykonał Jerzy Pieper, malarz z Lidzbarka Warnińskiego za sumę 1200 florenów.

Pierwotnie organy miały 27 głosów, wiatrownice klapowo-zasuwowe i mechaniczną trakturę. Szafa kontuarowa wbudowana była w cokół szafy pod środkową wieżą prospektu.

Dyspozycja oryginalna zachowała się w dokumentacji naprawy organów z 1758 r oraz w sprawozdaniu z 28 lutego 1930, sporządzonym przez organmistrza Brunona Goebla.

DYSPOZYCJA ORYGINALNA
Manuał główny E-c3
1. Burdon 16'
2. Pryncypał 8'
3. Flet ostry 8'
4. Oktawa 4'
5. Flet 4'
6. Kwinta 2 2/3'
7. Oktawa 2'
8. Sesquialtera 2x
9. Mixtura 3x
10. Trąbka 8'
Pozytyw E-c3
11. Flet kryty 8'
12. Kwintadena 8'
13. Pryncypał 4'
14. Flet kryty 4'
15. Flet otwarty 4'
16. Nasard 2 2/3'
17. Oktawa 2'
18. Scharff 3x
19. Dulcjan 16'

Tremolo

Pedał C-c1
20. Pryncypał 16'
21. Flet otwarty 16'
22. Kwinta 10 2/3'
23. Oktawa 8'
24. Flet kryty 8'
25. Chorałbas 4'
26. Kwinta szum. 2x
27. Puzon 16'

Stella
Kotły

Różnice w obu dokumentach dotyczyły pedałowego głosu Kwinta szumiąca 2 x. Według Goebla był tam Salicet 4'. Wcześniejszy dokument wymienia jednak "Rauchkwint Bass 2 2/3' + 2'" i ten głos należy uznać za pierwotny.

Nowe organy zostały uroczyście odebrane w 1685 roku jako "decor ecclesiae". Wkrótce po zakończeniu budowy w 1689 roku wezwano ponownie orgamnistrza Nitrowskiego, by "niedokończone albo zepsute dzieło naprawił lub dokończył", ponieważ nie przypuszczano, by nowy instrument w tak krótkim czasie mógł odmówić posłuszeństwa. W 1702 roku remont przeprowadzał organmistrz Staniszewski. Kolejne remonty w latach:

    1715 - organmistrz z Gdańska
    1750 - organmistrz z Braniewa
    1758 - Adam Horatio Casparini z Królewca
    1930 - Bruno Goebel z Królewca

W 1934 roku dokonano przebudowy organów. Firma Emanuela Kempera z Lubeki usunęła mechaniczny instrument instalując w starej szafie pneumatyczne wiatrownice woreczkowo-wentylowe systemu upustowego. Kontuar elektryczny 5 manuałowy ustawiono w pobliżu łuku tryumfalnego, w znacznym oddaleniu od organów. Nad kaplicą polską zainstalowano nowe 13 głosowe organy, podłączone do głównego kontuaru (Manuały IV i V oraz Pedał). Charakterystycznym elementem organów po przebudowie Kempera były umieszczone horyzontalnie Trąby hiszpańskie 8". Cały instrument miał 48 głosów.

DYSPOZYCJA ORGANÓW GŁÓWNYCH (Emanuel Kemper - 1935 rok)
Manual I Positiv
1. Quintadena 8'
2. Rohrflöte 8'
3. Prinzipal 4'
4. Gemshorn 4'
5. Blockflöte 2'
6. Flöte 1'
7. Terzian 2 fach
8. Scharff 4 fach
9. Krummhorn 8'

10. Tremolo

Manual II Hauptwerk
11. Quintadena 16'
12. Prinzipal 8'
13. Kupferflöte 8'
14. Gemshorn 8'
15. Oktave 4'
16. Gedeckt 4'
17. Quinte 2 2/3'
18. Oktave 2'
19. Mixtur 4 fach
20. Dulzian 16'
21. Spanische trompete 8'
Manual III Schwellwerk
22. Holzoktave 8'
23. Gedeckt 8'
24. Italienisch Prinzipal 4'
25. Rohrflöte 4'
26. Waldflöte 2'
27. Zimbel 2 fach
28. Vox humana 8'

29. Tremolo

Pedalwerk
30. Prinzipal 16'
31. Subbass 16'
32. Oktavbass 8'
33. Flötenbass 8'
34. Quintadena 4'
35. Rauschpfeife 4 fach
36. Posaune 16'
37. Trompete 4'
Spielhilfen
52. I-ped
53. II-ped
54. III-ped
55. IV-ped
56. V-ped
57. I-II
58. III-II
59. IV-II
60. V-II
61. IV-III
62. V-III
63. V-IV

Kontuar organów w najbardziej wyeksponowanych miejscach wnętrza wyłożony był drewnem amarantowym. Klawiatury manuałów w odwrotnym porządku kolorystycznym wyłożone były okładziną z róży japońskiej.

Po zakończeniu prac kilkakrotnie wzywano firmę Kempera, ponieważ organy mimo przebudowy nie funkcjonowały należycie. We wrześniu 1939 roku firma usuwała usterki w relaisach wiatrownic. W 1942 roku naprawy przeprowadzał Bruno Goebel z Królewca, ponieważ Kemper z powodu działań wojennych nie był w stanie przysłać pracowników. Podczas wycofywania się wojsk niemieckich w 1945 roku organy uległy zniszczeniu w 50%.

Odbudowa organów przebiegała etapami, ponieważ brak było środków finansowych:

  • w latach 1960-1963 organy nieczynne od 1945 roku uruchomił ks. Józef Sianko
  • w latach 1966-1965 głosy uzupełniały firmy Truszczyńskiego, Sobiechowskiego i Biernackiego
  • w latach 1967-1970 usunięto większość dodanych głosów z powodu odmienności charakteru brzmienia od oryginalnych głosów Kempera (szereg głosów było z cynku). Firma Kamińskiego z Warszawy dokonała generalnego remontu i wykonała nowe miechy. Organy po remoncie miały 43 głosy w instrumencie głównym i 16 w chórowym.
  • w latach 1977-1979 firma Kamińskiego dobudowała nową wiatrownicę do IV manuału i dokonała przeszeregowania dyspozycji celem uzyskania lepszej statyki brzmienia w stosunku do manuału głównego.

Obecna dyspozycja pochodzi z roku 1979 i została opracowana przez prof. Jana Jargonia z Krakowa.
Zakresy klawiatur: manuały C-f3, pedał C-f1

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I (pozytyw)
1. Kwintadena 8'
2. Rurflet 8'
3. Pryncypał 4'
4. Gemshorn 4'
5. Oktawa 2'
6. Flet 1'
7. Tercjan 2x
8. Mixtura acuta 4x
9. Róg krzywy 8'

Tremolo

Manuał II (główny)
1. Kwintadena 16'
2. Pryncypał 8'
3. Flet otwarty 8'
4. Gemshorn 8'
5. Oktawa 4'
6. Flet kryty 4'
7. Kwinta 2 2/3'
8. Oktawa 2'
9. Mixtura 5x
10. Trąbka hiszp. 8'
11. Trąbka franc. 4'
Manuał III (w szafie ekspr.)
1. Flet kryty 8'
2. Salicjonał 8'
3. Unda maris 8'
4. Prync. włoski 4'
5. Rurflet 4'
6. Flet leśny 2'
7. Sesquialtera 2x
8. Mixtura 5x
9. Cymbel 3x
10. Dulcjan 16'
11. Obój 8'
12. Szałamaja 4'

13. Dzwony

Tremolo

Manuał IV
1. Flet kryty 8'
2. Flet 4'
3. Pryncypał 2'
4. Kwinta 1 1/3'
5. Oktawa 1'
6. Terc-cymbel 3x
7. Vox humana 8'

Tremolo

Pedał
1. Pryncypał 16'
2. Subbas 16'
3. Bas kwint. 10 2/3'
4. Oktawa 8'
5. Flet kryty 8'
6. Chorałbas 4'
7. Alikwoty 4x
8. Mixtura 5x
9. Puzon 16'
10. Trąbka 4'
faktycznie jest to głos 8'
Połączenia: I/II, III/II, IV/II, III/I, I/Ped, II/Ped, III/Ped, IV/Ped
4 WK, Tutti, Cresc., GJ, Angelica, Stella
Pozytyw
Oparcowano podstawie własnych materiałów i dokumentacji Archiwum Kurii Metropolitalnej w Olsztynie oraz parafii we Fromborku.
Zdjęcia: Andrzej Kowalewski.
22.06.2004
o. Seweryn Poręba OFM