»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Mazowieckie » Płock »

Płock

Katedra

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
66 3+P pneumatyczna pneumatyczna
Prospekt instrumentu

Firma Sauer w 1907 r. zbudowała organy dla zboru ewangelickiego w Żarach. W latach 20. instrumentem tym zajmowała się zapomniana dziś niemal firma Heinze, dokonując jego rozbudowy. Wybuch II wojny światowej przerwał działalność owej firmy i prace nad rozbudową instrumentu. Opuszczony kościół stał się (co na ziemiach zachodnich dzisiejszej Polski było niestety zjawiskiem powszechnym) miejscem działań szabrowników wynoszących zeń wszystko co przedstawiało jakąkolwiek wartość.

W 1953 r. zdecydowano się instrument z Żar przekazać do katedry płockiej (tamtejsze organy spłonęły bowiem podczas działań wojennych). Prace powierzono znanej firmie organmistrzowskiej Biernackiego; jednak gdy tenże przyjechał do Żar, okazało się, że instrument został niemal całkowicie wykradziony, tzn. nie było w nim wówczas niemal wcale piszczałek metalowych i części drewnianych. Biernacki posiłkując się projektami dyspozycji opracowanymi przez poprzedników zbudował w Płocku właściwie od podstaw obecny instrument, w którym znikome są ślady wcześniejszej wspaniałości organów Sauera.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
główny
1. Trompet 8'
2. Kornet 5x
3. Mixtura 4x
4. Pikolo 1'
5. Kwinta 1 1/3'
6. Flet 2'
7. Superoktawa 2'
8. Kwinta 2 2/3'
9. Gemshorn 4'
10. Rurflet 4'
11. Oktawa 4'
12. Gamba 8'
13. Dubelflet 8'
14. Rurflet 4'
15. Pryncypał 8'
16. Dulcjan 8'
17. Pryncypał 16'
18. Burdon 16'
Manuał II
57. Kwintaton 16'
58. Pryncypał 8'
59. Salicet 8'
60. Flet odkryty 8'
61. Gedekt 8'
62. Oktawa 4'
63. Kwintaton 4'
64. Flet minor 4'
65. Nasard 2 2/3'
66. Róg nocny 2'
67. Tecja 1 3/5'
68. Superkwinta 1 1/3'
69. Sifflet 1'
70. Kwinta szumiąca 2 2/3
71. Szarf 5x
73. Klarnet 8'
74. (Rezerwa)
75. (Rezerwa)

72. Dzwony A-e

Manuał III
w szafie ekspresyjnej
37. Gedekt 16'
38. Pryncypał 8'
39. Burdon 8'
40. Kwintaton 8'
41. Flet harmoniczny 8'
42. Aeolina 8'
43. Vox coelestis 8'
44. Oktawa 4'
45. Blokflet 4'
46. Flet dolce 4'
47. Gemshorn 2'
48. Nasard 2 2/3'
49. Róg nocny 2'
50. Sesguialtera 2 2/3'
51. Cymbel 3x
52. Rankiet 16'
54. (Rezerwa)
55. (Rezerwa)
56. (Rezerwa)

53. Tremolo

Pedał
19. (Rezerwa)
20. (Rezerwa)
21. (Rezerwa)
22. Trompet 8'
23. Puzon 16'
24. Mixtura 4x
25. Flet 4'
26. Oktawa 4'
27. Fletbas 4'
28. Tercbas 6 2/5'
29. Cello 8'
30. Fletbas 8'
31. Kwintbas 10 2/3'
32. Oktawbas 8'
33. Subbas 16'
34. Pryncypał 16'
35. Wiolonbas 16'
36. Subkontrabas 32'
Superoktawa, II/I, III/P, II/P, I/P, III/II, III/I, II/I
Trzy wolne kombinacje
Stałe kombinacje: P. MF. F.
Opis instrumentu na podstawie badań przeprowadzonych na zlecenie Ośrodka Dokumentacji Zabytków. Zdjęcia Michał Markuszewski

(JRZ), [updated:17.01.2007 PG]

10.05.2004
Sylwia Czermak