»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Łódzkie » Łowicz »

Łowicz

Bazylika Katedralna

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
42 3+P elektro-pneumatyczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Instrument któy był poprzednikiem obecnego liczył 28 glosów (dwa manuały i pedał). D. Biernacki rozpoczął prace na krótko przed wybuchem II wojny światowej. Fakt ów sprawił, że prace trwały dośc długo, a efekt ostateczny trudno było nazwać dziełem wybitnym. Po zakończeniu wojny gospodarze katedry nie zabiegali zbytnio o odpowiedą konserwację organów. Pod koniec lat 80-tych stan techniczny instrumentu wymagał bardzo zdecydowanych poczynań.

Ówczesny proboszcz (wówczas jeszcze) kolegiaty (dziś biskup pomocniczy diecezji łowickiej Ks. Józef Zawitkowski) podjął decyzję o zachowaniu dotychczasowej szafy instrumentu i zbudowaniu w jej wnętrzu nowych (znacznie większych) organów, z wykorzystaniem wybranych części z dotychczasowego. Prac podjęła się firma Zych z Wołomina.

W efekcie dziś bazylika katedralna w Łowiczu dysponuje organami 3-manuałowymi z elektropneumatyczna trakturą gry. Zachowano (dokonując stosownych adaptacji) wiatrownie I manuału i pedału oraz częśc głosów z poprzednich organów Biernackiego, a także cały prospekt, którego centrum stanowi witraż przedstawiający króla Dawida grającego na harfie. Nazewnictwo głosów w dyspozycji oryginalne.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
15. Bourdon 16'
16. Pryncypał 8'
17. Szpicflet 8'
18. Holflet 8'
19. Salicet 8'
20. Oktawa 4' 4'
21. Rurflet 4'
22. Kwinta 2 2/3'
23. Mixtura 4x
24. Trompet 8'

25. Dzwony

26. II-I
27. III-I

Manuał II
28. Kwintedena 8'
29. Flet kryty 8'
30. Pryncypał 4'
31. Szpicflet 4'
32. Oktawa 2'
33. Siflet 1'
34. Cimbel 3x
35. Krumhorn 8'
36. Trompet 4'

37. III-II

38. Tremolo

Manuał III
39. Pryncypał 8'
40. Gamba 8'
41. Aeolina 8'
42. Voxcelecis 8'
43. Flet major 8'
44. Oktawa 4'
45. Flet minor 4'
46. Nasard 2 2/3'
47. Picolo 2'
48. Tercflet 1 2/5'
49. Harmonia aeteria 3x
50. Obój 8'

51. Tremolo

Pedał
1. Kontrabas 16'
2. Subbbas 16'
3. Kwintbas 10 2/3'
4. Oktawbas 8'
5. Cello 8'
6. Fletbas 8'
7. Chorałbas 4'
8. Flet kryty 4'
9. Mixtura 5x
10. Puzon 16'
11. Basson 8'

12. I-P
12. II-P
13. III-P

3 wolne kombinacje
Crescendo, pleno, tutti
Automatyczny ped. (z oddzielnymi włącznikami regulującymi wyłączanie określonych głosów w sekcjach II i III man.)
Pedał crescenda i żaluzje III manuału
Włączniki nożne jak ww. (ponadto włączniki silników ruchomych figur na balustradzie chóru)
05.05.2003
Jakub Garbacz