organy.art.pl » Instrumenty » Warmińsko-Mazurskie » Orneta »OrnetaKościół św. Jana
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
46 |
3+P |
elektro-pneumatyczna |
elektro-pneumatyczna |
| Prospekt |
Pierwotne organy zostały zbudowane przez nieznanego organmistrza w okresie baroku. Z układu szafy organowej i prospektu wynika, że był to dość duży instrument o 2 manuałach i pedale. Obecne organy są dziełem firmy „Orgelbauanstalt Bruno Goebel” z Królewca. Instrument powstał prawdopodobnie w latach 1935-36 (na tabliczce nie ma daty budowy). Wskazuje na to zarówno sposób wykonania kontuaru jak i dyspozycja. W latach 1935-36 firma Bruno Goebel stosowała w swoich kontuarach charakterystyczne włączniki rejestrowe. Po roku 1936 stosowała już inne. Kontuar jest zbudowany niemal identycznie, jak w organach kościoła Wszystkich Świętych w Poznaniu, też z tego okresu i będących dziełem firmy Goebel, a dokładnie młodszego brata Józefa, który miał warsztat w Gdańsku i ściśle współpracował z macierzystą firmą w Królewcu.
Dyspozycja organów w Ornecie wskazuje na wyraźną predylekcję do neobaroku przez dość duży procent głosów wysokobrzmiących i samodzielnych alikwotów w stosunku do głosów zasadniczych i we wszystkich zespołach ma pełną piramidę wysokości dźwięku od 8’ do 2’ + mixtura. Taki sposób kształtowania dyspozycji organowych był wynikiem ustaleń, podjętych w 1935 roku we Freibergu, znanych jako „Weilheimer Regulativ”, preferujących powrót do tradycji barokowych. W porównaniu z innymi dużymi organami tej firmy sprzed 1935 roku instrument w Ornecie różni się. Stąd dyspozycja organów w Ornecie wskazuje na okres budowy między 1935 a 1936 r.
Firma Goebel zdemontowała i usunęła stary mechaniczny instrument, budując organy nowe. Ze starej, barokowej szafy usunięto całkowicie dolną część z cokołem, pozostawiając jedynie drewniane filary podtrzymujące górną część szafy z prospektem.
Instrument ma wiatrownice pneumatyczne upustowe, z kieszeniami stojącymi, jak większość organów tej firmy. Układ piszczałek chromatyczny we wszystkich zespołach.
Wiatrownice pedału, I i III manuału umieszczone są w górnej części szafy. Manuał II znajduje się pod prospektem za drewnianą boazerią, 80 cm nad poziomem podłogi chóru, równolegle go osi kościoła. Również pod prospektem w narożniku chóru za tą samą boazerią znajduje się główny miech z wentylatorem „Ventus” firmy Laukhuff. W latach powojennych wymieniony został silnik wentylatora. Manuał III umieszczony jest w szafie żaluzjowej, sterowanej mechanicznie dźwignią pedałową z kontuaru.
Kontuar elektromagnetyczny wolnostojący o 3 manuałach i pedale. W latach powojennych remontowany prawdopodobnie przez firmę Kamińskiego z Warszawy, na co wskazują obecne włączniki wolnych kombinacji o wyglądzie typowym dla firmy Kamińskiego i kolorach niebieskim i białym. Stare goeblowskie włączniki pozostały jedynie w sekcji automatycznego pedału i wyraźnie różnią się wyglądem. Ponadto firma Goebel z zasady używała w zestawach 2 kombinacji kolory czarny i biały. Być może wymiana włączników jest dziełem Andrzeja Kowalewskiego z Braniewa, który remontował później organy. Jest to rzadki okaz tak dużego kontuaru, w którym nie ma żadnych rejestrów nożnych, a nie widać, by zostały przez kogoś usunięte. Kontuar ustawiony był pierwotnie w narożniku chóru bokiem do ołtarza. Obecnie stoi na środku chóru pod prospektem ukośnie do osi kościoła i został przestawiony w bardzo niefachowy sposób (podest podparty kawałkami desek).
Organy pod koniec II wojny zostały częściowo zdewastowane. Z II manuału, który z powodu umieszczenia był najłatwiej dostępny zginęły niemal wszystkie metalowe piszczałki. W latach 80-tych rekonstrukcję zespołu przeprowadzał Andrzej Kowalewski z Braniewa. Rekonstrukcji dokonano na podstawie oryginalnych tabliczek rejestrowych, stąd obecna dyspozycja jest niemal identyczna z dyspozycją oryginalną firmy Goebel.
Brzmienie organów, mimo romantycznej intonacji i menzuracji jest bardzo potężne i doskonale dopasowane do akustyki kościoła.
W obecnym stanie organy wymagają już przeprowadzenia konserwacji a zwłaszcza kontuar. Wymiany wymagają wszystkie kontakty i sprężynki manuałowe. Wolne kombinacje i urządzenia pomocnicze są nieczynne z powodu braku odpowiednich włączników pod klawiaturą. Obecnie zamiast włączników ktoś zastosował drewniane kołki, uniemożliwiające uruchomienie. Oryginalne zaginęły.
| Kontuar |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I główny
43. Prestant 16’
44. Principal 8’
45. Jubalflöte 8’
46. Viola di gamba 8’
47. Oktave 4’
48. Flöte 4’
49. Quinte 2 2/3’
50. Oktave 2’
51. Mixtur 3-4 fach
52. Cornett 3-5 fach
|
Manuał II (zrekonstruowany)
53. Flötenprincipal 8’
54. Violflöte 8’
55. Quintatön 8’
56. Oktavflöte 4’
57. Gemshorn 4’
58. Nachthorn 2’
59. Sifflöte 1’
60. Sesquialter 2 fach
61. Dulcian 16’
62. Euphone 8’
|
Manuał III (w żaluzji)
8. Lieblichgedeckt 16’
9. Hornprincipal 8’
10. Rohrflöte 8’
11. Aeoline 8’
12. Vox coelestis 8’
13. Prestant 4’
14. Gedeckt 4’
22. Quintflöte 2 2/3’
23. Waldflöte 2’
24. Terz 1 3/5’
25. Cymbel 2 fach
26. Harmonia aetheria 3-4 fach
27. Tuba 8’
28. Schalmey 4’
36. III-I sub
37. III-II sub
38. III-I super
39. III-II super
40. III-super
41. –
42. –
|
Pedał
1. Contrabass 32’
2. Principalbass 16’
3. Subbass 16’
4. Sanftbass 16’ *
5. Nasard 10 2/3’
6. Cello 8’
7. Bassflöte 8’
15. Oktavbass 8’
16. Rauschpfeife 2 fach
17. Posaune 16’
18. Trompete 8’ **
19. Schalmey 4’ ***
20. - (rezerwa)
21. –
29. I-ped
30. II-ped
31. III-ped
32. II-I
33. III-I
34. III-II
35. Tremolo
|
2 wolne kombinacje, Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti,
Automatyczny piano-pedał nastawiany,
Crescendo (walek),
żaluzje (pedał)
* - transmisja Subbasu grająca na niższym ciśnieniu
** - transmisja Tuba 8’ z III man.
*** - transmisja z III man.
| Zbliżenie kontuaru |
21.03.2005 | o. Seweryn Poręba OFM |
|