»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Bochnia »

Bochnia

Bazylika Św. Mikołaja

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
20 2+P mechaniczna mechaniczna
prospekt

Zachowane do dziś, późnobarokowe organy powstały w II poł. XVIII wieku. Z końcem 19-tego stulecia posiadały 25 głosów, rozdzielonych na dwa manuały i pedał (12 głosów w manuale głównym, 7 w pozytywie i 6 w pedale). Wyposażone były w tarkturę mechaniczną oraz wiatrownice klapowo-zasuwowe.

Pierwszy, odnotowany remont przeprowadził w 1847 roku Roman Ducheński – organmistrz ze Lwowa, a w 1879 roku renowacji dokonał Zygmunt Gnutkiewicz z Podgórza.
Zasadnicze zmiany i przeróbki instrumentu nastąpiły w roku 1898. Dokonał ich Tomasz Fall – organmistrz ze Szczyrzyca. Zachowała się tabliczka umieszczona dziś nad klawiaturami: Tomasz Fall, organmistrz w Szczyrzycu. W tym okresie przeprowadził on romantyzację instrumentu. Głosy alikwotowe zastąpił ciemnymi, romantycznymi, ale pozostawił zasadnicze głosy pryncypałowe. Szczyrzycki mistrz wykonał nowe wiatrownice stożkowe, skrzynię ekspresyjną do pozytywu, kontuar wraz z całą mechaniką oraz dodał 12 zupełnie nowych głosów. Organy są największym w ogóle dziełem Tomasza Falla.

W roku 2000 organy doczekały się kolejnego remontu (poprzednia renowacja miała miejsce w roku 1985), który wykonał organmistrz Jerzy Kukla z Bielska-Białej wraz z konserwatorem dzieł sztuki Aliną Kostką-Bernady z Tarnowa.

Skala klawiatur: manuały: C-f3, pedał: C-d1.

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Bourdon 16'
2. Principal 8'
3. Flauto major 8'
4. Gemshorn 8'
5. Viola da Gamba 8'
5. Octava 4'
6. Flauto 4'
7. Quinta 2 2/3'
9. Piccolo 2'
10. Mixtura 5x
Manuał II
1. Rurflet 8'
2. Salicet 8'
3. Vox coelestis 8'
4. Gemshorn 4'
5. Fugara 2'
Pedał
1. Subbas 16'
2. Vilonbas 16'
3. Violoncello 16'
4. Principalbas 8'
5. Flauto 8'
Połączenia: II/I, I/P, II/P
Urządzenia dodatkowe: Pedaloctavkoppel, szafa ekspresyjna i żaluzja dla II manuału
Registry zbiorowe: Tutti, Mezoforte.
zdjęcie: Paweł Wieciech
27.06.2005
Paweł Maywald