organy.art.pl » Instrumenty » Śląskie » Cieszyn »CieszynKościół Jezusowy (ewangelicko-augsburski)
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
36 |
3+P |
pneumatyczna |
pneumatyczna |
| Prospekt |
W 1709 r. wyznaczono w Cieszynie miejsce pod budowę jednego z sześciu na całym Śląsku ewangelickich „kościołów łaski”. W tym samym roku wybudowano tymczasowy mały drewniany kościół z pierwszymi niewielkimi organami. Instrument ten służył jeszcze przez kilkanaście latpo ostatecznym wybudowaniu murowanego kościoła, któremu nadano imię Jezus. Ze względu na monumentalne wnętrze świątyni, mogące pierwotnie pomieścić blisko 8 tys. osób, zdecydowano o budowie większego instrumentu.
W 1785 r. organmistrz Franz Horziczka (Horiczka) z Frydku wystawił nowe 24-głosowe organy, które posiadały 2 manuały i pedał. Instrument umieszczony został w wyodrębnionym balkonie na dwukondygnacyjnym chórze muzycznym w zachodnim przęśle kościoła. Wspaniały barokowy prospekt pokryty został marmoryzacją oraz złoconymi detalami rzeźbiarskimi. Całość zwieńczono figurami aniołów trzymających instrumenty muzyczne. Z zachowanej dokumentacji wynika, że w 1863 r. instrument przeszedł gruntowny remont, przeprowadzony przez krakowską firmę organmistrzowską Antoniego Sapalskiego. Instrument Horziczki służył w kościele Jezusowym do czasu I wojny światowej.
DYSPOZYCJA ORGANÓW HORZICZKI Z 1785 R.
|
Manual
Principal 8’ Viol di Gamba 8’ Flauto Traverso 8’ Quinta Dena 8’ Unda Maris 8’ Tuba curpidata 4’ Tuba 4’ Octava 4’ Quinta 3’ Superoctava 2’ Mixtur 1 1/2’ Cimbalo 1’ |
Positiv
Principal 4’ Flauto major 8’ Flauto minor 4’ Fugara 4’ Flaschinett 2’ Clarinet 2’ |
Pedal
Principal 8’ Subbass 16’ Violonbass 16’ Octavbass 8’ Quinta 6’ Octava 4’ |
Glockenspiel fünf 2 Octava (c1-c3), Tremulant, Manual-Cupel
Podczas I wojny światowej z kościoła Jezusowego zabrano m.in. dzwony, miedzianą blachę z wieży kościelnej oraz cynowe piszczałki organowe. Po wojnie okaleczony i nadszarpnięty zębem czasu instrument postanowiono naprawić lub zakupić nowy.
Rozbudowę, a w zasadzie budowę nowych organów, zlecono firmie Wilhelma Sauera z Frankfurtu nad Odrą, prowadzonej wówczas przez słynnego organmistrza, dr. Oskara Walckera, która w owym czasie była jedną z najlepszych w Europie. Zbór cieszyński miał do wyboru trzy instrumenty; ostatecznie zdecydowano się na ten średni, o 36 głosach, noszący numer fabryczny (opus) 1253. Na początku października 1923 r. wyposażenie nowych organów dotarło do Cieszyna. W ciągu kilku tygodni wymontowano z szafy organowej piszczałki ze starego instrumentu, pozostawiając jedynie 112 sztuk, a w miejsce usuniętych wmontowano nowe. Szafa okazała się jednak zbyt mała, by pomieścić większy instrument. Wówczas z boków barokowego prospektu dobudowano dwa skrzydła, w których zainstalowano głosy II i III manuału. Całość umieszczono na podbudowie, dla poprawy efektów akustycznych. Uroczyste nabożeństwo związane z poświęceniem nowego instrumentu i podniosłym koncertem odbyło się 25 listopada 1923 roku.
Rozbudowany siedemnastoosiowy, trójwieżyczkowy prospekt organowy został umiejętnie wkomponowany w późnobarokowe wnętrze kościoła i prezentuje się bardzo okazale. Skrywa wspaniały romantyczny instrument o pneumatycznej trakturze gry, stożkowych wiatrownicach, który posiada 36 registrów, 3 manuały oraz pedał. Brzmienie organów wydobywane jest z 2076 piszczałek (1244 cynowych, 429 cynkowych, 291 drewnianych z 1923 r. i 112 drewnianych z XVIII w.). Najdłuższe piszczałki przekraczają 5 m, a najkrótsze mają zaledwie 6 cm. Stół gry wbudowany jestw cokół szafy organowej, organista siedzi twarzą w stronę ołtarza. Organy napędzane są dmuchawą elektryczną, zachowano jednak urządzenie służące do kalikowania.
Instrument kościoła Jezusowego przez wiele lat służył podczas nabożeństw i licznych koncertów. Kształcili się na nim i koncertowali wybitni organiści, m.in. prof. Karol Hławiczka oraz rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach, kompozytor i wieloletni organista kościoła prof. Jan Gawlas (1901-1965).
Niestety, obecnie organy znajdują się w złym stanie technicznym i wymagają kapitalnego remontu. Głównym problemem jest ogromna ilość zniszczeń, poczynionych przez kołatki zjadające piszczałki i elementy konstrukcyjne organów.
W maju 2012 r. rozpoczęła się akcja „Ratujmy organy kościoła Jezusowego”, mająca na celu zebranie środków potrzebnych na odnowienie organów i przywrócenie im ich dawnej świetności. Więcej informacji na stronie www.ratujmyorgany.pl
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I
Bourdon 16’
Principal 8’
Rohrflöte 4’
Gamba 8’
Fluato dolce 8’
Gedeckt 8’
Octave 4’
Mixtur 3-4 fach
Trompete 8’
Tremulant
|
Manuał II
Quintatön 16’
Salicional 8’
Konzertflöte 8’
Flötenprincipal 8’
Schalmey 8’
Traversflöte 4’
Sesquialter 2 2/3’ – 1 3/5’
Fluatino 2’
Clarinette 8’
Tremulant
|
Manuał III
Lieblich Gedeckt 16’
Geigenprincipal 8’
Fluato dolce 4’
Aeoline 8’
Portunal 8’
Voix celeste 8’
Fugara 4’
Flageolet 2’
Harmonia aetherea 3 fach
Oboe 8’
|
Pedał
Subbass 16’
Echobass 16’
Contrabass 16’
Quintbass 10 2/3’
Principal 8’
Cello 8’
Echobass 8’
Posaune 16’
|
Połączenia: Super II, Super II/Ped., III/Ped., II/Ped., I/Ped., II/I, III/I, III/II, Sub III/I, Super III/I
Urządzenia dodatkowe: 2 wolne kombinacje, wałek crescendo,
wyłącznik głosów językowych, włącznik wolnych kombinacji + rejestrów ręcznych, żaluzje manuału II i III,Piano-pedal, Tutti-pedal
Registry zbiorowe: Mezzo Forte, Forte, Tutti
Zdjęcie: Michał Markuszewski
|