»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Łódzkie » Pabianice »

Pabianice

Kościół Św. Floriana

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
7 1 mechaniczna mechaniczna
ogólny widok chóru muzycznego i prospektu

Instrument pierwotnie został zbudowany prawdopodobnie w innym miejscu z prospektowym pryncypałem 4' - tak przynajmniej wynika z rozmiarów szafy.
W obecnym miejscu został zainstalowany prawdopodobnie w roku 1900 (taka data widnieje wypisana ręcznie wewnątrz szafy), natomiast sygnaturka w stole gry informuje: "Budował Sta- Krukowski organmistrz w Piotrkowie".

W 2003 r. instrument był w opłakanym stanie: część piszczałek metalowych cynkowa i źle zintonowana, większość elementów i piszczałek drewnianych przeżarta przez drewnojady, zużyty miech i hałaśliwie pracująca dmuchawa umieszczona na strychu.
Remontu, a właściwie zupełnej rekonstrukcji i rozbudowy o jeden głos podjął się mgr Arkadiusz Włodarczyk (niezwykle wszechstronny muzyk, będący koncertmistrzem wiolonczel Filharmonii Łódzkiej, organistą kolegiaty w Łasku, podejmujący też prace organmistrzowskie). Dmuchawa z silnikiem została wymieniona na nowe urządzenie sprowadzone z firmy Laukhuff. Nowy miech został zainstalowany wewnątrz instrumentu. Szafa i rozbudowana wiatrownia zostały odrobaczone i zakonserwowane, w wiatrowni wymieniono okładziny wszystkich klap. Wszystkie drewniane piszczałki zostały zrekonstruowane. W miejsce zniszczonych piszczałek cynkowych pryncypału zostały zamówione nowe cynowe, podobnie wymieniono szpicflet 4' na cynowy sprowadzony z Niemiec z rozbiórki instrumentu o podobnych menzurach, Została dobudowana oktawa 2' (w celu poszerzenia możliwości brzmieniowych oraz wzmocnienia niewielkiej mikstury); a całość wyregulowana, na nowo zintonowana i nastrojona. Prace remontowe trwały 2 lata. Aktualnie instrument jest w stanie idealnym.

Za kilka lat, gdy zaistnieją odpowiednie możliwości finansowe w parafii, planowane jest dobudowanie niewielkiej sekcji pedałowej obejmującej subbas 16' i fletbas 8' oraz połączenie.

Uwagę zwraca oryginalna konstrukcja niektórych głosów:
Pryncypał i salicet mają najniższe dźwięki kryte drewniane, potem kilka dźwięków obsługują piszczałki drewniane otwarte, i wreszcie zasadniczą część skali obsługują piszczałki metalowe (część z metalowych piszczałek pryncypału tworzy prospekt).
Mikstura 2-chórowa raz tylko repetuje od dźwięku c1.
Bourdon 8' drewniany (zrekonstruowany) w najwyższej części skali ma piszczałki metalowe.

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał
Pryncypał 8'
Oktawa 4'
Bourdon 8'
Salicet 8'
Szpicflet 4'
SuperOktawa 2'
Mikstura 2' 2 chóry
wnętrze szafy organów: zrekonstruowane piszczałki drewniane i metalowe po renowacji
nowy miech
Oględziny dokonane przez autora opisu i rozmowa z organmistrzem.

zdjęcia: Arkadiusz Włodarczyk
20.07.2005
Jacek Rządkowski