»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Lubelskie » Kozłówka »

Kozłówka

Kaplica pałacowa Zamoyskich

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
34 3+P pneumatyczna pneumatyczna

Integralną częścią monumentalnego, osiemnastowiecznego pałacu Zamoyskich w Kozłówce jest neorenesansowa kaplica wzniesiona w latach 1903-1909, wzorowana na bryle kościoła przy zamku wersalskim. Najcenniejszym elementem jej wystroju były onegdaj znakomite organy, zbudowane w 1907 roku przez firmę Walcker z Ludwisburga (opus 1376). Smukły, trójwieżyczkowy prospekt instrumentu, stylizowany w duchu finezyjnej regencji, skatalogowany został przez budowniczego jako numer 4066. W jego cokół wbudowano stół gry umieszczony w specjalnej szafce zamykanej rzeźbionymi jednoskrzydłowymi drzwiczkami.

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.

Redakcja z przykrością musi stwierdzić, że przedstawiony opis należy w chwili obecnej traktować jako archiwalny, stąd naniesione poprawki. Z instrumentu obecnie pozostały zachowane jedynie: prospekt (wypełniony atrapami piszczałek), stół gry, urządzenie do kalikowania oraz organola (mechanizm pozwalający zapisywać metodą perforowanej taśmy nagrania i potem je odtwarzać - to ciekawostka rzadka nader). Cały aparat dźwiękowy (wiatrownie i piszczałki) został wykradziony w 1962 r. i obecnie funkcjonuje w jednym z kościołów w Polsce. Na rozbieżność nadesłanego zapisu zwrócił uwagę Krzysztof Deszczak, natomiast resztę informacji uzupełnili dr Wiktor Łyjak i Witold Iwaszkiewicz. Na dzień dzisiejszy projektowane są ekspertyzy umożliwiające potwierdzenie, że zachowany instrument jest faktycznie tym wykradzionym z Kozłówki, a w ich nastepstwie sądowe wymuszenie zwrotu zagarniętego mienia.

Stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I (Grand Orgue)
1. Bourdon 16’
2. Montre 8’
3. Bourdon 8’
4. Hohlfute 8’
5. Viola di Gamba 8’
6. Dulciana 8’
7. Prestant 4’
8. Flute a’cheminee 4’
9. Fourniture 4-fach 2 2/3’
10. Trompette 8’
Manuał II (Recit Expressif)
11. Liebl. Gedact 16’
12. Violon-Principal 8’
13. Flute de concert 8’
14. Salicional 8’
15. Aeoline 8’
16. Voix celeste 8’
17. Flute octaviante 4’
18. Fugara 4’
19. Piccolo 2’
20. Hautbois 8’
Manuał III (Echo Expressif)
21. Bourdon d’Echo 8’
22. Echo-Gamba 8’
23. Vox angelica 8’
24. Spitzflute 4’
25. Quinte 2 2/3’
26. Flautino 2’
27. Flageolet 1’
28. Vox humana 8’

29. Carillon
Tremolo
Pedał
30. Contrabasse 16'
31. Subbasse 16’
32. Bombarde 16’
33. Violon 8’

Schwellpedal(w szafie ekspresyjnej)
34. Bourdon doux 16’
35. Salicet-Basse
I/P, II/P, III/P, II/I, III/I, III/II; Superoctavkoppel II/I; Suboctavkoppel II/I; Superoctavkoppel III; Bassemelodie-Coppel
Tutti; Forte I Manual; Mezzoforte II Manual; Piano III Manual; Automat Pianopedal II Manual; Automat Pianopedal III Manual
Crescendo; Decrescendo; Gewitter; Crescendo-Zeiger; Calcantenglocke; Windzeiger.
Wolne kombinacje: Schwelltritt fur II Manual; Schwelltritt fur III Manual.

Bibliografia:
Organy i muzyka organowa t. 5, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 1984;
Polska. Województwo lubelskie. Muzea na szlakach turystycznych Regionu Lubelskiego (folder), Lublin 2005.

Uzupełnienie informacji w opisie: Krzysztof Deszczak, Wiktor Łyjak, Witold Iwaszkiewicz.

Zdjęcie: Krzysztof Deszczak

26.09.2005
Piotr Matoga