»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »

Kraków

Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła (Opactwo OO. Benedyktynów – Tyniec)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
35 3+P elektro-pneumatyczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Historia Opactwa Tynieckiego sięga drugiej połowy XI wieku, kiedy to wzniesiono pierwotny kościół romański. Po 1452 roku świątynię tę rozebrano, a uzyskany materiał wykorzystano przy budowie nowego, gotyckiego kościoła, który z kolei przeszedł przebudowę w latach: 1618-1622. Wówczas nadano obiektowi kształt barokowy, jednakże liczne relikty średniowieczne pozostają nadal widoczne w architekturze budynku. Istniejący obecnie chór muzyczny w nawie głównej pochodzi najprawdopodobniej z czasów wspomnianej przebudowy, mającej miejsce w XVII wieku, aczkolwiek do niedawna projekt tegoż chóru wiązano z osobą Bartłomieja Berrecciego – twórcy Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. Warto nadmienić, że początkowo na omawianym chórze muzykowały jedynie zespoły wokalne i instrumentalne, w tym również miejscowa kapela. Organy pojawiły się tam dopiero w XIX wieku.

Początkowo w kościele tynieckim organy znajdowały się w tak zwanym chórze mnichów, czyli w obrębie prezbiterium, ponad stallami. W 1691 roku opat Józef Lubomirski ufundował instrument usytuowany właśnie w tym miejscu. Niestety, nie zachowały się bliższe informacje na temat tychże organów. Wiadomo jedynie, że zdemontowano je w 1949 roku ze względu na ich zły stan techniczny. Istnieje również wzmianka o przeniesieniu nieznanego bliżej instrumentu z Tyńca do Nowego Sącza. Niewykluczone, że translokowano wtedy organy fundacji opata Lubomirskiego.

Jak już wspomniano, w XIX stuleciu organy umieszczono na chórze w nawie głównej. Początkowo był to niewielki instrument, przeniesiony z kościoła św. Andrzeja w Tyńcu, zburzonego w 1834 roku. W „przewodniku” z 1947 roku organy te określono mianem „bardzo małych”. W latach 50. XX wieku podjęto więc decyzję o sprawieniu nowego, okazalszego instrumentu. Ówczesny przeor opactwa, o. Piotr Rostworowski, zwrócił się wtedy do prof. Józefa Chwedczuka z prośbą o współpracę. W odpowiedzi profesor nadesłał projekt dyspozycji oraz zaproponował wykonawcę planowego instrumentu. Była to krakowska firma Wacława Biernackiego, która w 1958 roku rozpoczęła budowę 35-głosowych organów o trakturze elektro-pneumatycznej. Nowopowstały instrument uzyskał stosunkowo ciekawą lokalizację. Otóż, wiatrownice wraz z piszczałkami znalazły się na wykonanej w tym celu antresoli, natomiast na dawnym chórze muzycznym ustawiono jedynie kontuar. W 2001 roku remont omawianego instrumentu przeprowadził Józef Mamel.

Prospekt organowy – nowoczesny, niearchitektoniczny. Na pierwszym planie – piszczałki głosów pryncypałowych, w tle – piszczałki głosu Puzon 16’ z sekcji pedału.

Skala organów – 3 manuały: C-a3; pedał: C-f1.

[J,P]

Stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
Flet kryty 8’
Pryncypał 8’
Gemshorn 8’
Pryncypał 4’
Flet rurkowy 4’
Kwinta 2 2/3’
Superoctava 2’
Mixtura 4-5x
Trąbka 8’
Manuał II
Flet kryty 8’
Pryncypał fletowy 8’
Pryncypał 4’
Róg nocny 4’
Flet minor 4’
Flet leśny 2’
Nazard 2 2/3’
Tercja 1 1/3’
Mixtura ostra 4x
Krumhorn 8’
Manuał III
Flet 16’
Flet otwarty 8’
Vox caelestis 8’
Pryncypał 4’
Octava 2’
Flecik 1’
Cymbel 3x
Obój 8’
Pedał
Pryncypał 16’
Subbas 16’
Octavbas 8’
Fletbas 8’
Chorałbas 4’
Mixtura 4x
Puzon 16’
Echo Manuału III (żaluzja)
Niezachowane organy z 1691 r.
Opracowanie opisu: Bartłomiej Kopff, Piotr Matoga.
Fotografie: Bartłomiej Kopff.

Bibliografia:
„Opactwo Benedyktyńskie Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Tyńcu – przewodnik”, Tyniec 1947, s. 18;
O. Paweł Sczaniecki OSB, „Opactwo Tynieckie – przewodnik”, Drukarnia Wydawnicza im. W. L. Anczyca, Kraków 1985, s. 24, 34, 49;
Tomasz Michał Gronowski OSB, „Opactwo Benedyktyńskie w Tyńcu – przewodnik”, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 2009, s. 75, 77, 80, 81, 91, 92;
Marian Machura, „Organy Opactwa w Tyńcu” (broszura dołączona do płyty CD pt. „Marian Machura gra na tynieckich organach”);
Ks. Grzegorz Piekarz, „Krakowska Katedra Organów”, Wydawnictwo UNUM – Diecezjalnie Studium Organistowskie w Tarnowie, Kraków-Tarnów 2007, s. 250.

30.11.2005
Piotr Matoga