»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Lubelskie » Lubartów »

Lubartów

Kościół św. Anny

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
14 2+P pneumatyczna pneumatyczna
Prospekt

Zabytkowe organy w kościele św. Anny w Lubartowie

Autor krótkiej historii parafii i kościoła św. Anny w Lubartowie (woj. lubelskie) uskarża się na brak dokumentów archiwalnych, które pozwoliłyby ustalić datę powstania parafii i jej późniejsze dzieje.[1] W analogicznej sytuacji znajduje się również ten, kto zamierza odtworzyć historię organów w tym kościele.

1. Informacje o organach

Akta wizytacyjne notują obecność organisty w 1739 r.[2] Jest to informacja pierwsza i pośrednia o organach, ale nie może być ona miarodajna. Wiadomo nam dzisiaj, że drewniany kościół w Lubartowie został wybudowany w 1594 r., a murowany kościół, na miejscu drewnianego, wybudowano w 1603 r.[3] To nie oznacza, że w Lubartowie nie było kościoła przed 1594 r. Dlatego i początek istnienia organów w Lubartowie nie jest możliwy do ustalenia przy obecnym stanie dokumentacji.

Podobnie jak w 1739 r. akta wizytacyjne podają obecność organisty również w 1748 i 1781 r.[4] Wyraźnie o organach wspomina się dopiero w roku 1800 i 1805 jednym słowem: "organa".[5]

Mimo, że obecne organy zostały zbudowane w 1742 r., to bliższe informacje o nich znajdujemy dopiero w inwentarzu kościoła z 1830 r.: "Na chórze jest organ lakierem błękitnem i złoceniem przyozdobiony o głosach 12, w pedale o głosach 6, z piszczałkami częścią cynowemi, częścią drewnianemi. Miechów ma 4."[6] Powyższy tekst został powtórzony w inwentarzach z 1855 i 1874 r.[7] W 1884 r.: "Za administracji Ks. Bobrowskiego dla przerobienia rzecznego organu rozebrano w nim trzy głosy całkowicie, dwa w części i z dwunastu (nie mających napisu nazwy głosów) jest w użyciu 4. Dwu piszczałek cynowych po obrachunku brakuje."[8] W tym samym roku przeprowadzono remont organów, a w inwentarzu kościoła zachowała się taka notatka: "Organ pięknej struktury francuskiej, głosów w manuale 12, w pedale 6, z piszczałkami cynowemi na froncie, wewnątrz zaś w większej części drewnianemi. Miechów 4. Organ ten świeżo zrestaurowany nie bardzo umiejętnie przez organmistrza Paroszkiewicza z Modliborzyc."[9] Z pewnością chodzi tu o Hipolita Paroszkiewicza.[10]

Kolejna informacja o organach pochodzi z inwentarza napisanego około 1924 r. Został w nim powtórzony tekst z 1884 r. z uzupełnieniem: "Miech jedno-cylindrowy. Organ ten wymaga gruntownej reparacji."[11] Właśnie ta "gruntowna reparacja" została przeprowadzona w 1928 r. przez Antoniego Homana. W trakcie remontu, który był właściwie przebudową, ocalała szafa i piszczałki prospektowe.

W 1987 r. ks. Proboszcz Andrzej Tokarzewski zdecydował się na remont organów. Został on przeprowadzony w 1988 r. przez Antoniego Szydłowskiego z Wrocławia.

2. Prospekt organów

Wymiary prospektu: wysokość - 622 cm, szerokość - 300 cm i głębokość - 306 cm.

Na prostopadłościennej podstawie o wysokości 210 cm jest ustawiony pięcioprzęsłowy prospekt. Przęsła to: trzy wieże piszczałkowe (wieża środkowa najwyższa) i dwie wklęsłe płaszczyzny piszczałkowe w kształcie prostokąta. Wieże i płaszczyzny piszczałkowe wspierają się na dość wysokim i gierowanym belkowaniu. Identyczne belkowanie wieńczy także pozostałe segmenty. Wszystkie wieże mają pilastrowe obramowanie. Pod belkowaniem wież, w tle podstawy, zostały umieszczone wsporniki. Środkowa wieża za wspornik ma dużą muszlę. Natomiast pod wieżami bocznymi znajduje się para wsporników wolutowo-spływowych. Na zwieńczeniach wież, na górnej części korpusów piszczałek, zostały umieszczone ażurowe i symetryczni rozchylające się przysłony o motywie liści akantu. Dwie płaszczyzny piszczałkowe mają natomiast pojedyncze i ukośnie zawieszone przysłony, również z motywem liści akantu. Po zewnętrznej stronie wież bocznych znajdują się ażurowe uszaki o motywie ceowo-wolutowym. W połowie wysokości uszaków widać palmety z napisem: AD 1742. Środkowa wieża ma na zwieńczeniu nastawę w kształcie zdobionego kartusza z koroną. Do środkowej wieży, powyżej płaszczyzn piszczałkowych, przylegają zredukowane uszaki. Natomiast na zwieńczeniach wież bocznych umieszczono nastawy w kształcie diademów przełamujących się na osi.

W czasie ostatniego remontu organów wszystkie elementy drewniane zostały wystarczająco zabezpieczone przed działaniem drewnojadów.

3. Traktura organów i miech (historia i stan obecny)

Na podstawie organów zbudowanych lub przebudowywanych przez H. Paroszkiewicza wiadomo, że organmistrz stosował wiatrownice zasuwowo-klapowe.[12] Należy więc przypuszczać, że H. Paroszkiewicz także w Lubartowie pozostawił bez zmian wiatrownice i trakturę organów podczas remontu w 1884 r. Wydaje się natomiast, że ze względu na dużą muszlę pod środkową wieżą, jeszcze przed 1928 r., klawiatury i registry musiały być umieszczone po prawej lub lewej stronie szafy. Po której właściwie stronie - ten szczegół jest niemożliwy do ustalenia ze względu na późniejsze naprawy szafy.

Gruntowna zmiana wiatrownic i traktury odbyła się podczas remontu w 1928 r. A. Homan zastosował wówczas w organach wiatrownice stożkowe i pneumatyczną trakturę. Zbudował również wolno stojący kontuar. Zakres manuałów: C do f3, zakres klawiatury nożnej: C do d1. Po lewej stronie organów znajduje się miech pływakowy także z 1928 r. Jeszcze przed zainstalowaniem miecha pływakowego, a zlikwidowaniem 4 miechów klinowych, musiał być tam używany miech magazynowy. O nim wspomina wyżej cytowany inwentarz kościoła z 1924 r.: "miech jedno-cylindrowy" - takiej nazwy używano na określenie miecha magazynowego. Zmiany wprowadzone przez A. Homana miały być przejawem nowoczesności w budowaniu organów.[13]

Brak wystarczającej dokumentacji o organach w Lubartowie nie pozwala ustalić, kiedy nastąpiło uzupełnienie tzw. krótkiej oktawy.[14]

Proces uzupełniania wielkiej oktawy daje się zauważyć na terenie Lubelszczyzny od połowy XIX w.[15] Przebiegał on od strony technicznej na trzy sposoby:

  • pozostawienie dawnej wiatrownicy zasuwowo-klapowej i dodanie piszczałek Fis i Gis, aby uzupełnić chromatyczny pochód od klawisza E (Wtedy pochód wielkiej oktawy zaczynał się od E, F, Fis, G, Gis itd.).
  • budowa nowej wiatrownicy klapowej z uwzględnieniem miejsca dla piszczałek Cis, Dis, Fis i Gis.
  • wprowadzenie wiatrownicy stożkowej z kompletem piszczałek.

Prawdopodobnie uzupełnianie wielkiej oktawy w tych organach miało miejsce podczas przebudowy w 1884 r. Inwentarz z 1884 r. podał jeszcze jedno znaczące określenie, że "...organ piękny struktury francuskiej." To określenie odnosi się nie do szafy organów, lecz do układu klawiatury, która już miała wszystkie klawisze w wielkiej oktawie - inaczej: "klawiatura francuska". W opisach organów, oczywiście innych, występuje również określenie: "klawiatura polska" - to oznacza klawiaturę z krótką oktawą.

4. Dyspozycja organów (układ głosów) w latach 1928-1988

Nie zachowała się pierwotna dyspozycja organów z 1742 r. Przypuszczalnie jakieś zmiany w dyspozycji mógł wprowadzić H. Paroszkiewicz w 1884 r. Był to przecież okres masowego stosowania głosów 8-stopowych (szczególnie z rodziny głosów fletowych i smyczkowych).

W latach 1928-1988 organy miały następującą dyspozycję [16]:
Manuał I(C-f3)
Pryncypał 8'
Bourdon 8'
Rurflet 8'
Gamba 8'
Oktawa 4'
Portunal 4'
Mixtura 3 x 2'
Manuał II (C-f3)
Amabilis 8'
Viola 8'
Aeolina 8'
Travers 4'
Pedał (C-d1)
Subbas 16'
Pryncypał 8'
Cello 8'

Dyspozycja miała więc: 4 głosy pryncypałowe, które tworzą tzw. piramidę brzmienia charakterystyczna tylko dla organów, 3 głosy fletowe kryte (o przytłumionym, miękkim brzmieniu, bez których również nie ma typowego brzmienia organów, ponieważ one dają głębię brzmienia), 3 flety otwarte i aż 5 głosów o brzmieniu smyczkowym, czyli one stanowią najliczniejszą grupę. Głosy smyczkowe mogą ubogacać brzmienie dużych organów, ale nie tej wielkości. Przy zastosowaniu takiej liczby głosów 8-stopowych nastąpiło powielanie dźwięków tej samej wysokości, a w rezultacie zawężenie skali brzmienia organów. Wadą tej dyspozycji był również brak głosów pobocznych (alikwotów). Niefortunny dobór głosów powoduje, że przy graniu w Tutti Mixtura robi wrażenie, jakby tam znalazła się przypadkowo. Musi być zachowana ciągłość piramidy pryncypałów.

Trzeba również zaznaczyć, że układający powyższą dyspozycję i to dla małych organów, zlekceważył nawet wzorce dyspozycji proponowane jeszcze pod koniec XIX w.[17]

5. Obecna dyspozycja organów

Może było to subiektywne odczucie, ale negatywne wrażenie sprawiała sprzeczność pomiędzy XVIII-wiecznym prospektem a barwą brzmienia organów - kompletnie odmienne style. Trzeba to doprecyzować - romantyzm brzmienia w złym wydaniu został połączony z późno barokowym pięknym prospektem. Również ta sprzeczność była argumentem, aby w 1988 r. połączyć remont organów z pewnym powrotem do dyspozycji nawiązującej do XVIII w. Po rzeczowych dyskusjach Antoniego Szydłowskiego, organmistrza z Wrocławia, z o. Waldemarem Kapeciem, muzykologiem, konserwatorem organów i konsultantem przy Kurii Biskupiej w Lublinie i przy pełnej aprobacie ks. Andrzeja Tokarzewskiego, proboszcza, wprowadzono zmiany w dyspozycji. W obecnej dyspozycji oznaczono poczynione zmiany.

Zmiany okazały się owocne, ponieważ organy zabrzmiały barwniej. Daje to również większe możliwości stylowego wykonywania utworów organowych. Bez zmian pozostała pneumatyczna traktura klawiatur i registrów.

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I(C-f3)
Pryncypał 8'
Bourdon 8'
Gamba 8'
Portunal 4'
Kwinta 2 2/3'
nowa
Piccolo 2'
wykorzystano piszczałki z Salicetu
Mixtura 3 x 2'
Manuał II (C-f3)
Amabilis 8'
Rurflet 4'
wykorzystano piszczałki z Rurfletu 8'
Superoktawa 2'
nowe piszczałki
Kwinta 1 1/3'
nowe
Pedał (C-d1)
Subbas 16'
Violon 8'
Cello 8'

[1] diecezja lubelska - 1985. informator historyczno-administracyjny pod red. ks. m. zahajkiewicza, lublin 1985, s. 239-241.

[2] Acta Visitationis Quator Decanatum Chodlensis, Parcoviensis, Casimieriensis et Solecensis in Archidiaconatu Lubliniensis per Ill. Et Rev. D. A. J. Trzembiński anno 1738 et 1739 expeditarum. Archiwum Diecezji Lubelskiej (skrót: ADL), A. 101, k. 81.

[3] Diecezja Lubelska, j.w.

[4] Visitatio Achidiaconatu m Lublinensem, Anno 1748, ADL, A. 103, k. 116; Akta wizyty pod rządem diecezyą J. Oświeconego Kajetana Sołtyka Biskupa Krakowskiego Dekanatów Strężyckiego, Łukowskiego, Parczowskiego przez W. Imć X. Jacka Kochańskiego w roku 1781 odprawioney. ADL, A. 104, s. 437.

[5] Actus visitationis generalis decanatus Parcoviensis A.D. 1805. ADL, A. 193, k.135.

[6] Akta parafii św. Anny w Lubartowie. ADL, IV b, 107.

[7] Inwentarze parafii z 1855 i 1874 r. ADL, IV b, 107.

[8] Protokół sprawdzenia i ocenienia ubytków zaszłych w własności kościoła parafialnego w Mieście Lubartowie 1884 r. ADL, j.w.

[9] Inwentarz kościoła parafialnego w mieście powiatowem Lubartowie spisany w roku 1884. Sygn. j.w.

[10] Por. Gołos J., Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972, s. 282.

[11] Spis inwentarz z kościoła parafialnego rzymsko-katolickiego w mieście Lubartowie. Sygn. j.w.

[12] Instrumenty znane z autopsji, np.: w Kijanach i Potoku Wielkim.

[13] Instrument znany autorowi sprzed 1989 r.

[14] Krótka oktawa - ta nazwa dotyczy wielkiej oktawy, pierwszej od lewej strony klawiatury organów, w której nie było klawiszów odpowiadających dźwiękom: Cis, Dis, Fis i Gis.

[15] Por. Kapeć W. Realizacja tendencji w budownictwie organowym na terenie diecezji lubelskiej w latach 1805-1939, Lublin 1991, s. 105-106.

[16] Instrument znany z autopsji. Cyfry przy nazwach głosów podają - ile stóp długości ma najdłuższa piszczałka.

[17] Por. Na czem spoczywa dyspozycya organów, w: A. Sapalski, Przewodnik dla organistów, Kraków 1888, s. 143-145.

05.05.2003
o. Waldemar Kapeć OP