organy.art.pl » Instrumenty » Mazowieckie » Legionowo »LegionowoKościół Miłosierdzia Bożego
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
11 |
2+P |
brak danych |
brak danych |
| prospekt |
Zabytkowe organy parafii Miłosierdzia Bożego zostały wykonane przez firmę organmistrzowską Schlag & Sohne Schweidnitz ok. 1880 roku. Początkowo instrument znajdował się we Frankenstein (Ząbkowice Śląskie). Miał on wówczas następującą dyspozycję:
PIERWOTNA DYSPOZYCJA SCHLAGA
|
Manuał I (Hauptwerk)
1. Prinzipal 8'
2. Octave 4'
3. Bordun 16'
4. Hohlflöte 8'
8. Mixtur 3f.
Manual Coppel
|
Manuał II (Oberwerk)
5. Gedackt 8'
6. Salicional 8'
7. Portunal 4'
11. Flöte 4'
|
Pedał
9. Subbass 16'
10. Prinzipalbass 8'
Pedal Coppel
|
Numery oznaczają kolejność ustawienia głosów na wiatrownicy.
urządzenia dodatkowe: Calcant, Tympanum.
Mimo kilku remontów i przeróbek instrument przetrwał do dziś w prawie oryginalnej postaci. I tak:
W 1897 roku do instrumentu dorobiono Flöte 4’ z mechanizmem kegellade, mieszki klinowe oraz mosiężne rurki.
W roku 1928 przy organach pracował Artur Friedrich – organmistrz nieistniejącej już firmy Schlag & Sohne, a rok później Günter Kittler – również związany ze świdnicką firmą budowniczych organów. Ich dziełem jest przeróbka dyspozycji dokonana w myśl założeń Orgelbewegung.
W latach 50-tych XX wieku organy zostały sprowadzone ze Śląska i zainstalowane w Parafii św. Jana Kantego w Legionowie. Podczas instalacji z prospektu organowego zostały usunięte elementy drewniane, a kilka lat później oryginalny miech został zastąpiony nowym – pływakowym.
2 lipca 2001 roku organy zostały zdemontowane, przeniesione i zainstalowane w miejscu, w którym mamy okazję podziwiać je dziś.
Prace te zostały wykonane przez firmę organmistrzowską Mariana Leśniczuka z Korczewa nad Bugiem. W Parafii Miłosierdzia Bożego organy zabrzmiały na nowo podczas konsekracji kościoła 2 VI 2002 roku.
Wspomnieć także należy, że organmistrz – Marian Leśniczuk w czerwcu 2005 roku zamienił Pryncypał 2’ z Oberwerku (wstawiony w miejsce Salicionalu 8’), na ośmiostopowy, niemiecki Obój, przez co w znacznym stopniu rozszerzył możliwości legionowskiego Schlaga.
Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.
| stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I (Hauptwerk)
1. Prinzipal 8'
2. Octave 4'
3. Flachflöte 2'
4. Hohlflöte 8'
8. Mixtur 3f.
Manual Coppel
|
Manuał II (Oberwerk)
5. Gedackt 8'
6. Oboe 8'
7. Zimbel 2f. 1/2+1/3 rep. 8va
11. Flöte 4'
|
Pedał
9. Subbass 16'
10. Prinzipalbass 8'
Pedal Coppel
|
Numery oznaczaja kolejność ustawienia głosów na wiatrownicy.
Urządzenia dodatkowe: Calcant, Tympanum (zachowały się tylko manubria, urządzenia zostały zdemontowane podczas licznych translokacji instrumentu).
Źródła: Zachowane dokumenty i analiza konstrukcji instrumentu dokonana przez. M. Leśniczuka.
zdjęcia: Jan Bartłomiej Bokszczanin.
01.04.2006 | Jan Bartłomiej Bokszczanin |
|