organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »KrakówKościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy (OO. Redemptorystów - Podgórze)
Głosy |
Klawiatury |
Traktura gry |
Traktura rejestrów |
24 |
2+P |
mechaniczno-pneumatyczna (dźw. Barkera) |
pneumatyczna |
| Prospekt |
Redemptoryści przybyli do Podgórza na początku XX wieku. W 1903 roku zakonnicy zamieszkali w nowopowstałym klasztorze, a następnie zainicjowali budowę kościoła, który został ukończony w 1906 roku, aczkolwiek prace nad wystrojem wnętrza trwały jeszcze przez wiele lat. Świątynia utrzymana jest w duchu „gotyku nadwiślańskiego” z istotnymi elementami neoromańskimi. Projekt budowli opracował Jan Sas-Zubrzycki.
W 1909 roku na chórze muzycznym zainstalowano organy. Instrument został zbudowany dwa lata wcześniej (w 1907) przez firmę Rudolfa Haase ze Lwowa, o czym informuje treść tabliczki umieszczonej w stole gry. Montaż organów w kościele przeprowadził Andrzej Sietnicki. Pierwotnie instrument posiadał 24 głosy, wolno stojący kontuar, a także pneumatyczną trakturę rejestrów oraz mechaniczno-pneumatyczną trakturę gry działającą w oparciu o dźwignię Barkera. Organy były remontowane w 1954 roku oraz w latach: 1977-1978. Kolejny remont, połączony z częściową modernizacją, miał miejsce w latach: 1986-1987, kiedy to wymieniono dotychczasową trakturę gry na system w pełni pneumatyczny. Ponadto zdemontowano wówczas szafę ekspresyjną oraz usunięto dźwignię Crescenda i urządzenie Tremolo. Zaniechano jednak poważniejszych prac przy renowacji stołu gry.
W drugiej połowie XX wieku stan organów uległ drastycznemu pogorszeniu. Znaczna liczba piszczałek była uszkodzona i prowizorycznie podklejona papierem. Niemożliwym stało się włączenie lub wyłączenie niektórych rejestrów. Zużyte mieszki wpływały na wadliwe funkcjonowanie traktury. Miechy wymagały ponownego skórowania oraz wymiany elementów zniszczonych przez grzyb. W obliczu tak złego stanu organów podjęto decyzję o ich wyremontowaniu. Prace organmistrzowskie, zakończone w 2009 roku, prowadziła firma Mieczysława Klonowskiego. Remont ten objął następujące działania rewaloryzacyjne:
- przywrócenie oryginalnej, mechaniczno-pneumatycznej traktury gry (z dźwignią Barkera); - odbudowa zlikwidowanej uprzednio szafy ekspresyjnej; - zainstalowanie usuniętych urządzeń (Crescenda i Tremola); - kompleksowe odnowienie całych organów (piszczałek, traktury, wiatrownic, miechów, stołu gry, szafy organowej wraz z prospektem).
Romantyczna dyspozycja instrumentu zachowała się w niezmienionym stanie. Nieoryginalnym elementem organów zdaje się być włącznik głosu Obój 8’. Włącznik ten jest bowiem odsunięty od pozostałych rejestrów, aczkolwiek nawiązuje do nich swoją stylistyką. W jego bezpośrednim sąsiedztwie widnieje ślad po zlikwidowanej, okrągłej tabliczce. Sam głos nie został jeszcze zainstalowany. Swoistą osobliwością instrumentu jest zainstalowany współcześnie gong, uruchamiany przyciskiem znajdującym się na szafie organowej, w pobliżu kontuaru.
Prospekt organowy neogotycki (według projektu Jana Sas-Zubrzyckiego), architektoniczny, jednosekcyjny, pięcioosiowy, płaski. Osadzony na cokole obwiedzionym od góry gzymsowaniem. Wszystkie osie prospektu niemal identycznej szerokości. Najwyższe osie skrajne oraz niższa od nich oś środkowa wysunięte ryzalitowo, flankowane kolumnami o stylizowanych kapitelach. Obniżone osie wewnętrzne z polami piszczałkowymi zamkniętymi motywem trójliścia. W zwieńczeniu skrajnych osi ornamenty maswerkowe zakończone sterczynami z czołgankami i kwiatonami. Oś centralna zwieńczona krzyżem w ażurowym obramowaniu maswerkowym z pełnoplastyczną rzeźbą anioła na szczycie. Dekoracja snycerska wprowadzona w zwieńczeniu oraz w pasach między gzymsami dolnymi w skrajnych osiach. Prospekt utrzymany w kolorze ciemnego drewna. Detal snycerski złocony.
Stół gry wolno stojący. Wiatrownice stożkowe. Cztery miechy pływakowe. Dmuchawa elektryczna.
Skala organów – 2 manuały: C-f3; pedał: C-d1.
| Stół gry |
DYSPOZYCJA ORGANÓW
|
Manuał I
Pryncypał 8’
Bourdon 16’
Trompet 8’
Flet port. 8’
Gemshorn 8’
Gamba 8’
Flet traw. 4’
Kornet 2-4x
Oktawa 4’
Mixtura 3-4x
|
Manuał II
Pryncypał 8’
Flet rurk. 8’
Flet amab. 8’
Vox coel. 8’
Salicet 8’
Viola 8’
Oktawa 4’
Flet dolce 4’
Violino 2’
Obój 8' (brak)
|
Pedał
Violonbas 16’
Subbas 16’
Cello 8’
Fletbas 8’
Oktawbas 8’
|
Połączenia: I-Ped., II-Ped., Sup.-Ped., II-I, Sup.-II, Sup.II-I, Sub II-I.
Urządzenie dodatkowe: Tremolo II, gong.
Włączniki pod klawiaturą I manuału: WK, P, MF, F, T, PL, kasownik, AP, kasownik.
Dźwignie nożne: Crescendo, Echo (manuał II).
| Wnętrze instrumentu |
| Tabliczka budowniczego |
Bibliografia:
Agnieszka M. Spiechowicz-Jędrys, „Sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy – Kraków-Podgórze”, Wydawnictwo Ścieżki Wiary, Kraków 2009, s. 4-5;
O. Tomasz Jarosz CSsR, „Renowacja organów w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Krakowie” (folder).
|