»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »

Kraków

Kościół Matki Bożej Zwycięskiej (Borek Fałęcki)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
39 3+P elektro-pneumatyczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Modernistyczny kościół Matki Bożej Zwycięskiej wzniesiono w latach: 1937-1939 według projektu Tadeusza Ruthie. W drugiej połowie lat 50. XX wieku wewnątrz świątyni zainstalowano organy sprowadzone z ziem zachodnich. Instrument ten wyposażony był pierwotnie w trakturę pneumatyczną. Posiadał również kontuar wykonany przez Kazimierza Żebrowskiego, a przeniesiony z Bazyliki Mariackiej w Krakowie, gdzie funkcjonował od 1908 roku. Kapitalny remont organów przeprowadził Henryk Siedlar w 1974 roku. Zainstalowano wówczas trakturę elektro-pneumatyczną, rozszerzono dyspozycję oraz zamontowano nowy, trzymanuałowy kontuar. Kolejny remont miał miejsce w 2008 roku, a jego wykonawcą była firma Krzysztofa Grygowicza. Przeprowadzono wtedy szereg prac, których wykaz przedstawia się następująco:

- wymiana dwóch silników z równoczesnym przeniesieniem ich do wnętrza organów;
- oskórowanie miecha przynależącego do sekcji I manuału i częściowo pedału;
- zamontowanie miechów wyrównawczych na kanałach I i II manuału;
- wymiana urządzeń sterujących połączeniami, styków pod klawiszami oraz włączników rejestrowych w kontuarze;
- uruchomienie trzech wolnych kombinacji;
- zamontowanie sterowania i mechanizmu wykonawczego dla szafy ekspresyjnej III manuału;
- wymiana wszystkich dotychczasowych mieszków na nowe – niemieckie, wykonane z polypenu;
- regulacja zakresu pracy zaworów tonowych z równoczesną wymianą uszkodzonych elektromagnesów;
- wymiana konduktów powietrznych występujących w relaisach poszczególnych manuałów;
- naprawa i regulacja zaworów stożkowych w przekaźnikach (relaisach);
- udrożnienie kloca w głosie Cymbel 3 ch. w III manuale (uprzednio Cymbel miał zaślepione otwory pod jeden chór, przez co funkcjonował jako głos dwuchórowy; w ramach omawianego remontu dobudowano brakujący trzeci chór piszczałek);
- renowacja szafy organowej wraz z odnowieniem piszczałek prospektowych;
- konserwacja elementów drewnianych;
- wyjęcie i oczyszczenie wszystkich piszczałek wraz z naprawą uszkodzonych egzemplarzy;
- intonacja i strojenie instrumentu.

Ponadto nieznacznie zmieniono dyspozycję III manuału, gdzie w miejsce Kwintadeny 8’ wstawiony został Flet kryty 8’, będący w rzeczywistości transmisją głosu Rurflet 4’ z tego samego manuału. Jest to nietypowa transmisja, bowiem nazwy tychże głosów sugerują całkowicie odmienną budowę piszczałek oraz barwę dźwięku. Aktualnie (2010 rok) instrument wymaga przeglądu i gruntownego strojenia.

Organy mieszczą się w obrębie murowanego chóru muzycznego o prostym parapecie z ażurową balustradą. Prospekt organowy pozbawiony jest obudowy architektonicznej. Składa się z dwóch sekcji, rozmieszczonych symetrycznie po bokach centralnego okna witrażowego. We froncie każdej z tychże sekcji wyodrębnić można trzy osie: płaskie pole centralne flankowane dwiema wieżyczkami.

Skala organów – 3 manuały: C-a3; pedał: C-f1.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Pryncypał 16'
2. Pryncypał 8'
3. Gamba 8'
4. Bourdon 8'
5. Flet otwarty 8'
6. Oktawa 4'
7. Fugara 4'
8. Flet 4'
9. Kwinta 2 2/3'
10. Superoktawa 2'
11. Kornet 4x 4'
12. Mixtura 3x 2'
13. Trompet 8'
14. (rezerwa)

15. M II-I
16. M III-I

Manuał II
1. Pryncypał skrzypcowy 8'
2. Gedekt 8'
3. Salicet 8'
4. Prestant 4'
5. Flet 4'
6. Blokflet 2'
7. Nasard 2 2/3'
8. Tercja 1 3/5'
9. Szarf 3x 1 1/3'
10. Fagot 8'
11. (rezerwa)

12. M III-II

Manuał III
1. Flet kryty 8'
2. Rurflet 4'
3. Pryncypał 2'
4. Super kwinta 1 1/3'
5. Siflet 1'
6. Cymbel 3x 1/2'
7. (rezerwa)

8. Tremolo III M

Pedał
1. Sub kontrabas 32'
2. Majorbas 16'
3. Wiolonbas 16'
4. Subbas 16'
5. Kwintbas 10 2/3'
6. Oktawbas 8'
7. Cello 8'
8. Flet 4'
9. Mixtura 3x
10. Pouzon 16'
11. (rezerwa)

12. M I-Ped
13. M II-Ped
14. M III-Ped

Urządzenia dodatkowe: Tremolo III M.
Włączniki pod klawiaturą manuału I: AP (Automat Pedału), Kasownik, R (Rejestry), WK I, WK II, WK III, Kasownik, P (Piano), F (Forte), T (Tutti), PL (Pleno), Kasownik, Cr (Crescendo), Kasownik, Gj. (Głosy Językowe), Kasownik
Włączniki nożne: R (Rejestry), WK (Wolna Kombinacja) I, WK II, WK III, PL (Pleno)
Dźwignie nożne: Crescendo; Żaluzja M III (niesprawna)
Widok ogólny chóru
Miech
Oględziny i informacje: dzięki uprzejmości Organistki - S. Doroty Świty RM
Opracowanie opisu: Piotr Matoga, Bartłomiej Kopff
Fotografie: Bartłomiej Kopff

Bibliografia:
"Kościół w Borku Fałęckim i na Klinach", Wydawnictwo Vip Alsander, Kraków 2004, s. 6-8. [PG]

15.06.2006
Piotr Matoga