»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »

Kraków

Kościół Matki Bożej Królowej Polski (Kraków-Kobierzyn)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
7 1+P elektro-pneumatyczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Kościół Matki Bożej Królowej Polski w obecnym kształcie architektonicznym wzniesiony został w latach 1997-2000. Rozbudowana świątynia ma 470 metrów kwadratowych powierzchni całkowitej.

Na chwilę obecną brak jakichkolwiek danych o budowniczym i czasie powstania organów. Bardzo prawdopodobny jest fakt, iż instrument na obecne miejsce został translokowany z innego kościoła. Przypuszczać można, iż są to organy produkcji polskiej, na co wskazywać może spolszczona pisownia nazw głosów na rejestrach.

Szafa organowa – odsunięta na odległość około 25 cm od tylnej ściany kościoła – wcina się w centralny ryzalit parapetu chóru muzycznego. Instrument zajmuje znaczną część powierzchni chóru, przez co utrudniony jest swobodny dostęp do kontuaru. Organy działają w oparciu o trakturę elektro-pneumatyczną oraz wiatrownicę stożkową, obsługiwaną przez dmuchawę elektryczną (brak urządzenia do kalikowania).

Prospekt sklasyfikować można, jako: współczesny trzyosiowy, dwuwieżyczkowy, pozbawiony górnej obudowy architektonicznej. Piszczałki frontowe należą do głosu Pryncypał 8’. Ogólny stan techniczny instrumentu jest zadowalający, organy wymagają jednak przeglądu i strojenia. Wnętrze szafy zadbane. Kontuar wolnostojący; organista siedzi zwrócony lewym bokiem do prezbiterium. Rejestry w stole gry pogrupowane są w następujący sposób (od lewej): sekcja pedału (1 głos, rezerwa, połączenie), sekcja manuału (6 głosów, Tremolo, połączenie), stałe kombinacje (Piano, Forte).

Wobec niewielkiej kubatury świątyni organy w jej wnętrzu brzmią bardzo potężnie. Dyspozycja przewidziana jest wyłącznie do celów akompaniamentu liturgicznego. Brak piszczałek głosu Bourdon 8’; Tremolo po włączeniu pracuje dosyć głośno.
Skala klawiatur: manuał – C-a3; pedał – C-f1

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Pryncypał 8'
2. Salicet 8'
3. Bourdon 8'
4. Oktawa 4'
5. Rurflet 4'
6. Mixtura 3ch

7. Tremolo
8. Super M

Pedał
1. Subbas 16'
2. (rezerwa)

3 . M-Ped

Urządzenie dodatkowe: Tremolo (manuał)
Stałe kombinacje: Piano, Forte.
Opracowanie opisu: Bartłomiej Kopff, Piotr Matoga
Fotografie: dzięki uprzejmości ks. Grzegorza Łopatki [PG]
12.04.2006
Bartłomiej Kopff