»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »

Kraków

Kościół Pana Jezusa Dobrego Pasterza (Prądnik Czerwony)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
37 3+P elektro-pneumatyczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Pierwszy kościół parafialny na Prądniku Czerwonym został zbudowany w 1923 roku według projektu Artura Romanowskiego. Była to skromna, drewniana świątynia o układzie trójnawowym. Po 1924 roku wewnątrz tejże budowli zainstalowano organy przeniesione z kościoła klasztornego SS. Wizytek w Krakowie. Niestety, nie zachowały się bliższe informacje na temat tego instrumentu. Myśl sprawienia do kościoła nowych organów zrodziła się w kwietniu 1945 roku. W dniu 19 sierpnia tegoż roku odbył się festyn parafialny, podczas którego zbierano pieniądze z przeznaczeniem na zakup instrumentu. Nowe organy, wykonane przez krakowską firmę Biernacki, zostały ostatecznie zamontowane na chórze muzycznym jesienią 1945 roku. Wobec złego stanu dotychczasowej, drewnianej świątyni, podjęto decyzję o zastąpieniu jej nowym, murowanym obiektem sakralnym. Stary kościół został rozebrany przed końcem 1971 roku. Wiadomo, że istniejący instrument został wówczas zdemontowany, a jego części zabezpieczono w skrzyniach. Dalsze losy omawianych organów pozostają jednak nieznane, gdyż nie trafiły one do nowej świątyni na Prądniku Czerwonym.

Istniejący obecnie, murowany kościół parafialny wzniesiony został w latach: 1971-1974 według planów Wojciecha Marii Pietrzyka. W 1976 roku wewnątrz świątyni zainstalowano organy zbudowane przez firmę Henryka Siedlara. Planowana dyspozycja nowego instrumentu obejmowała 35 głosów, jednakże początkowo udało się sfinansować jedynie 21 głosów i tyleż zamontować. Nowopowstałe organy były uznawane za jedne z najnowocześniejszych w Krakowie. Warto nadmienić, że współautorem projektu dyspozycji był wieloletni miejscowy organista, Ignacy Baran. Pierwszy generalny remont instrumentu miał miejsce w 1986 roku. Jak podają relacje, organy zostały wówczas „ulepszone i nastrojone”. Można przypuszczać, że właśnie wtedy dobudowano brakujące uprzednio głosy. Kolejne prace remontowe prowadził w 1996 roku zakład Jacka Siedlara z Modlnicy koło Krakowa.

Prospekt organowy ma charakter współczesny, pozbawiony obudowy architektonicznej.

Skala organów - 3 manuały: C-c4; pedał: C-g1.

Stół gry
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Kwintaton 16'
2. Pryncypał 8'
3. Burdon 8'
4. Oktawa 4'
5. Flet blokowy 4'
6. Sesquialtera 2' x
7. Flet leśny 2'
8. Cornet 4' x
9. Mixtura 4-6' x
10. Trąbka 8'
Manuał II
1. Holflet 8'
2. Gemshorn 8'
3. Salicjonał 8'
4. Pryncypał 4'
5. Rurflet 4'
6. Nasard 2 2/3'
7. Piccolo 2'
8. Tercja 1 3/5'
9. Szarf 4' x
10. Obój 8'
Manuał III
1. Flet kryty 8'
2. Kwintadena 8'
3. Róg nocny 4'
4. Oktawa 2'
5. Flet kwintowy 1 1/3'
6. Kwarta 2' x
7. Flagsolet 1'
8. Cymbel kwintowy (dobudowany) (?)
9. Krumhorn 8'

Pedał
1. Pryncypał 16'
2. Subbas 16'
3. Oktawa 8'
4. Fletbas 8'
5. Chorałbas 4'
6. Róg nocny 2'
7. Lacatio 4' x
8. Puzon 16'
Połączenia: M I - P, M II - P, M III - P, M II - I, M III - I, M III - II , M II 4 - I, M III 4 - I
Włączniki pod klawiaturą manuału I: Gj (Głosy językowe), Kasownik, AP (Automat pedału), Kasownik, Z (Zecer), Kasownik, 0 (Wyłącznik zecera), WK I, WK II, WK III, WK IV, P (Piano), F (Forte), T (Tutti), PL (Pleno), Kasownik, R (Rejestry), Cr (Crescendo), Kasownik
Włączniki nożne: WK I, WK II, WK III, WK IV, (?), (?)
Dźwignie nożne: Crescendo; Żaluzja manuału III.
Tremolo dla każdego manuału
Opracowanie opisu: Bartłomiej Kopff, Piotr Matoga.

Bibliografia:
Wiesław Barczewski, „Dzieje parafii Pana Jezusa Dobrego Pasterza w Krakowie”, Wydawnictwo Czuwajmy, Kraków 1999, s. 14, 15, 54, 84, 85, 104, 137, 166;
Wiesław Barczewski, „80 lat parafii Pana Jezusa Dobrego Pasterza w Krakowie – 1924-2004”, Wydawnictwo VIP Alsander, Kraków 2004, s. 4, 6, 13.

[JRz]

07.06.2006
Piotr Matoga