organy.art.pl » Liturgia » Materiały nutowe »Przygrywki i opracowania chorałoweJacek Rządkowski
Od dawna już najwybitniejsi organiści (zwłaszcza w Kościołach Protestanckich) zwykli pieśni (chorały) poprzedzać improwizacjami, w których przy pomocy symbolicznych zwrotów zwanych figurami retorycznymi rozważali językiem muzyki treść teologiczną pieśni. Niedościgłym w tym względzie wzorem jest twórczość Johanna Sebastiana Bacha. Nikt przed nim i po nim nie wzniósł się na wyżyny tak idealnej syntezy treści teologicznych, kombinacji numerologicznych, a zarazem muzyki doskonałej w każdym jej elemencie składowym - zwłaszcza zaś w dziedzinie harmoniki, polifonii i pewnego szczególnego układu harmonicznych napięć budujących strukturę poszczególnych fraz i całości dzieła w sposób nieomylnie rozpoznawalnych od pierwszego momentu brzmienia tej muzyki.
Przed Bachem i po nim chorały opracowywało wielu kompozytorów.
W Kościele katolickim częściej mamy do czynienia z formą krótkich wstępów do pieśni, pisanych chętnie choćby przez Chlondowskiego, Rączkowskiego, Rosińskiego i wielu innych.
Wszystkie te formy, a także próby ich syntezy mogą znaleźć miejsce w liturgii sprawowanej dziś.
Zachęcamy Kolegów Organistów i kompozytorów do nadsyłania swoich opracowań.
|